
Návod, který nám poslal Honza - Drtikol
Již nějakou dobu se potýkám se závadou kolísání volnoběžných otáček na Xantii 1.8 16V. Závadu jsem se snažil odstranit kompletním vyčištěním škrtící klapky, která byla značně zanesená karbonem, vyčištěním krokového motorku volnoběhu a všech konektorů od čidel. Vždy docházelo k jistým zlepšením, ale nikdy se plně neodstranil problém kolísání volnoběžných otáček. Ani po absolvování diagnostiky motoru se tento problém nevyřešil, dokonce při jednom z měření mě bylo řečeno, že mám vadný potenciometr škrtící klapky. Poslední pokus, který jsem provedl k odstranění této závady, byla výměna teplotního čidla chladící kapaliny pro vstřikování paliva. Po výměně čidla se v mém případě konečně závada kolísání volnoběžných otáček plně odstranila. Chod motoru se celkově zklidnil - přestalo se projevovat občasné zaškubnutí motoru, na první otočení klíčku zapalování motor (ve studeném nebo teplém stavu) naskočí, i občasné chcípnutí se odstranilo. Po zahřátí motoru otáčky plynule klesnou na volnoběžné (850 ±50 ot./min.), za jízdy při vyřazení rychlosti také plynule klesnou na volnoběžné.
Pro lepší názornost jsem vytvořil postup výměny teplotního čidla s několika fotkami.
Tak zde je můj krasavec 1.8 16V
K výměně vadného čidla budeme potřebovat:
nové čidlo dále popsané, klíč 19 (tuším) prstýnek, kousek hadice na odpuštění chladící kapaliny, kleště na povolení vypouštěcího ventilu na chladiči,
čtyřlitrovou sklenici na chladící kapalinu, imbus (číslo nevím) na odvzdušnění.
kousek hadice…
Na motoru jsou tři teplotní čidla chladící kapaliny:
- modrý konektor (jednopólový) – ukazuje teplotu na palubní desce
- hnědý konektor – ovlivňuje spouštění chladících ventilátorů
- zelený konektor – ovlivňuje vstřikování paliva a volnoběžné otáčky
Čidlo, které jsem měnil má zelený konektor a stojí cca. 500 kč. Na obr. je
již vyměněné vadné čidlo.
Postup výměny:
- auto zvedneme do nejvyšší servisní polohy, vypneme motor
- odpojíme počítač – reset pro nastavení nového čidla (15 – 30 min.)
-
na vypouštěcí ventil nasadíme kousek hadice, volný konec hadice strčíme do připravené čtyřlitrové sklenice, kleštěmi povolíme vypouštěcí ventil a odpustíme cca. 3,5 l chladící kapaliny – snížíme hladinu kapaliny, aby nám netekla při samotné výměně čidla po motoru
- odmontujeme vzduchový filtr – vznikne více místa pro samotnou demontáž
čidla
- prstýnkovým klíčem 19 vymontujeme vadné čidlo, závit a okolí po čidle
řádně očistíme
- našroubujeme nové čidlo
- namontujeme zpátky vzduchový filtr
- připojíme počítač
- povolíme odvzdušňovací šroub imbusem a do nádržky chladící kapaliny
nalijeme opatrně kapalinu ze sklenice – vše se tam napoprvé nevejde, zbytek
kapaliny nalijeme do nádržky, až po úplném odvzdušnění systému
U jiných motorů se postup a umístění jednotlivých částí může lišit.
Výměna čidla je velice jednoduchá a trvá cca. 30 min.
Honza – alias Drtikol
// Pozor, jelikoz promenna "zdroj" nemusi obsahovat zadne udaje, je zde podminka, ktera zajistuje jeji (ne)zobrazeni
if ($GLOBALS["clanek"]->Ukaz("zdroj")!=''): echo '| Zdroj: '.$GLOBALS["clanek"]->Ukaz("zdroj").' '; endif;
?>