![]() |
Hlavní menu
Xanticlub poradna
Galerie
Zjištění roku výroby
Nejčtenější články
Neexistuji vhodna data! |
![]()
Vydáno dne 20. 02. 2004 (64567 přečtení) |
Benzínové motory - S | Naftové motory - C | ||
SD | pro motory od roku výroby 1968, zastaralé specifikace olejů do starších motorů, motorů s nízkým zatížením a malými požadavky na kvalitu | CC | pro motory od roku výroby 1961, zastaralé specifikace pro málo zatěžované motory a motory starší konstrukce. |
SE | pro motory od roku výroby 1971, splňují požadavky výrobců motorů až do roku 1979 | CD | pro motory od roku výroby 1970, obsahují přísady proti vysokoteplotním usazeninám a proti korozi ložisek. |
SF | pro motory od roku výroby 1980, oleje pro zátěžové motory se zvýšenou oxidační stabilitou a protioděrovými vlastnostmi | CE | pro motory od roku výroby 1983, pro vysoce namáhané motory, není vhodné pro delší výměnné lhůty. |
SG | pro motory od roku výroby 1989, splňují nejvyšší požadavky na ochranu před opotřebením a zamezování tvorby kalů. | CF | pro motory od roku výroby 1983 a to i s nejvyšším stupněm přeplňování používané v nejnáročnějších podmínkách. |
SH | pro motory od roku výroby 1993, zostřené požadavky na zkoušení oleje, nejtěžší provozní podmínky. | CG | oleje pro velmi zatížené motory nákladních automobilů splňující požadavky na dlouhé intervaly výměn náplně. |
SJ | pro motory od roku výroby 1996, zlepšení v ukazatelích jako těkavost, oxidační stabilita, obsah P zohledňuje nejpřísnější emisní limity a nároky na úsporu paliva. | CI-4 - zaveden od r. 2002 |
Tabulka specifikace motorových olejů dle ACEA:
Nástupce CCMC - Asociace evropských konstruktérů vozidel, od r. 1991. Základní rozdělení je do tří skupin - pro motory zážehové - skupina A , pro vznětové motory B a pro vysokovýkonné vznětové motory E. Výkonnostní stupeň je udáván číslem.
A1 | Oleje aditivované proti tvorbě úsad na pístu, tvorbě kalů, opotřebení a oxidaci za vysokých teplot. Splňují požadavky na superlehký běh a úsporu paliva. Hodí se jen pro některé motory. |
A2 | Oleje určené pro většinu benzínových motorů s běžnými výměnnými intervaly |
A3 | Oleje určené pro vysoce zatěžované benzinové motory nebo pro prodloužené výměnné intervaly dle doporučení výrobce motoru |
A4 | Rezervováno pro budoucnost pro benzinové motory s přímým vstřikováním |
A5 | Vysoce stabilní oleje určené pro prodloužené výměnné intervaly ve vysoce zatěžovaných benzinových motorech. Splňují požadavky na superlehký běh a úsporu paliva. Vhodné jen pro některé motory. |
B1 | Oleje s vysokou ochranou pístu před tvorbou úsad a vaček proti opotřebení za vysokých teplot, s dobrou dispergací sazí. Splňují požadavky na superlehký běh a úsporu paliva. Hodí se jen pro některé motory. |
B2 | Oleje pro použití v lehkých dieselových motorech, především s nepřímým vstřikováním, s normálními výměnnými intervaly. |
B3 | Oleje pro použití ve vysoce zatěžovaných lehkých dieselových motorech nebo pro prodloužené výměnné intervaly dle doporučení výrobce |
B4 | Stabilní oleje pro použití ve vysoce zatěžovaných lehkých dieselových motorech s přímým vstřikováním a také vhodné pro aplikaci dle B3 |
B5 | Vysoce stabilní oleje určené pro prodloužené výměnné intervaly v lehkých dieselových motorech. Splňují požadavky na superlehký běh a úsporu paliva. Jsou vhodné jen pro speciálně konstruované motory |
E1 | Oleje s vysokou ochranou pístu před tvorbou úsad a vaček proti opotřebení |
E2 | Oleje poskytují oproti E1 nižší opotřebení motoru a lepší čistící vlastnosti |
E3 | Oleje stejné jako E2, navíc lepší ochrana vaček proti opotřebení, stabilita viskozity, lepší dispegrace sazí, odolnost proti zalešování stěn válců. Umožňují prodloužení výměnných intervalů dle doporučení výrobce motoru. |
E4 | Stabilní oleje pro vznětové motory s ještě větší stabilitou viskozity a lepšími ochrannými vlastnostmi než E3. Jsou určeny pro motory splňující požadavky emisních předpisů EURO1, EURO2, EURO3. Umožňují prodloužení výměnných intervalů dle doporučení výrobce motoru. |
E5 | Vysoce stabilní oleje určené pro prodloužené výměnné intervaly v těžkých dieselových motorech splňujících požadavky emisních předpisů EURO1 až 3. Umožňují prodloužení výměnných intervalů dle doporučení výrobce motoru. |
Další možné normy:
API - USA - (častá)
ACEA - Francie, EU (jedna z nejpoužívanějších)
CCMC - Francie, EU (zastaralá, používá se ojediněle)
MIL-L - USA army
VW, MB, VOLVO a pod. - podle výrobců vozidel
Několik základních srovnání různých značení
TOTAL SAE API ACEA bod tuhnutí °C QUARTZ xx 0W-40 SJ/CF/EC A3, B3, B4 -49 QUARTZ 9000 5W-40 SL/CF/EC A3, B3, B4 -40 QUARTZ 7000 10W-40 SJ/CF/EC A3, B3 -38 QUARTZ 5000 15W-40 SJ/CF-4 A2, B2, E2 -30
Jak známo, Citroën doporučuje TOTAL, to je však jen doporučení, při zachování specifikace lze použít olej jakékoli značky. Určitě však není bez zajímavosti cena-a ta kupodivu hraje pro TOTAL 7000, v polosyntetice jeden z nejlevnějších. Přechod mezi různými druhy olejů: Při zakoupení vozu většinou není znám druh oleje ani počet najetých kilometrů. Proto je vhodné vždy olej co nejdříve vyměnit. Pokud dáváme jako novou náplň minerální olej, stačí jen původní náplň nechat důkladně vytéct. Když však nevíme jaký olej byl v původní náplni a chceme použít polosyntetický olej, je potřeba zjistit v jakém stavu je vnitřek motoru. Pokud je zakarbonovaný, lze výměnu provézt pouze po použití vyplachovacího oleje nebo speciálního přípravku pro vyčištění motoru (např. Wynn’s Oil System Cleaner nebo Wynn’s Motor Cleaner). Při aplikaci je třeba se vždy držet návodu a postupu pro použití. Polosyntetické a syntetické oleje mají totiž vysokou schopnost rozpouštět veškeré úsady a pokud byl motor dlouhodobě provozován na méně kvalitní olej, dojde v krátké době k rozpuštění veškerých úsad a hrozí pak ucpání olejového filtru či mazacích kanálů a tím i k možnému zadření motoru. Je proto lepší při první výměně použít kvalitní minerální olej, potom teprve polosyntetiku a u té zkrátit první výměnnou lhůtu alespoň o 1/3. Veškeré tekuté přípravky pro „generálku motoru za provozu“ a jiné nesmyslné reklamní slogany jsou pouze taháním peněz z kapes neinformovaných zákazníků, v lepším případě se nestane nic, dojde ke krátkodobému snížení hlučnosti motoru a to je vše. Bohužel spousta těchto přípravků obsahuje ve velké míře látky vysoce škodlivé pro motor, jedná se zejména o sloučeniny chlóru, ten může lehce zničit veškerá gufera a jiná těsnění a způsobit vnitřní korozi motoru. Když už chcete pomoci svému motoru, utrate raději peníze za vysoce kvalitní olej a uděláte lépe. Ostatně kdyby ty přípravky fungovaly, proč by je nenabízeli rovnou výrobci olejů? Zamyslete se nad tím, snad žádný výrobce olejů tyto přípravky nevyrábí či doporučuje. Popis výměny motorového oleje: Běžná výměna motorového oleje se provádí po ujetí 10 000 km, nebo nejpozději po dvou letech, olej totiž ztrácí své vlastnosti i pokud vozidlo neprovozujeme.V případě zvýšeného namáhání motoru výměnnou lhůtu ještě zkrátíme 1/ důkladně prohřejeme jízdou motor 2/ vyšroubujeme vypouštěcí šroub na spodku vany 3/ náplň necháme důkladně vykapat, zašroubujeme vypouštěcí šroub 4/ vyšroubujeme olejový filtr, pokud nemáme speciální nářadí a filtr nejde povolit rukou, lze jej z boku propíchnout ostrým šroubovákem a vyšroubovat jej 5/ těsnící pryžový kroužek u nového filtru - typ podle výrobce lehce potřeme olejem a filtr namontujeme, utahuje se rukou bez použití nářadí 6/ nalévacím otvorem nalijeme nový olej, kontrolujeme hladinu, lijeme nejdříve na minimum, počkáme pár minut, olej steče do prostoru vany. Potom již doléváme malá množství, čekáme a měříme, až na max. 7/ nakonec pečlivě uzavřeme nalévací otvor Toto není dogma, kdo má jiný názor, nebo další radu, jsem připraven cokoli upravit Úspěch při výběru oleje, výměně a mnoho šastných kilometrů bez poruch přeje FeryT
Vytvořeno za pomoci phpRS(c)2002
© Xantiaclub.cz
Obsah serveru Xantiaclub.cz je chráněn autorským zákonem.
Publikování nebo šíření jeho obsahu v jakékoliv podobě, bez písemného souhlasu autorů, je nezákonné.