Přístroj palubního počítače (PP) je použit z XM.
Signály, které ke své funkci potřebuje PP v XM jsou shodné
se signály, které nabízí Xantia. ECU motoru vysílá impulsy o aktuálním množství
paliva spotřebovávaného motorem. Dále se využívá informace o rychlosti auta
ze snímače na převodovce. Tyto údaje jsou použity pro výpočet průměrné spotřeby
okamžité i celkové a také pro průměrnou rychlost auta. PP také zobrazuje teplotu
měřenou externím čidlem.
Zapojení konektoru palubního počítače:
1 +12V
2 mínus(zem)
3 +12V spínací skříňka
4 regulace intenzity podsvícení
5 čidlo teploty (termistor)
6 čidlo teploty mínus
7 nezapojeno
8 rychlost vozidla
9 nezapojeno
10 ECU - spotřeba paliva
11 tlačítko ovládání – mínus
12 tlačítko ovládání – vstup
13 snímač paliva v nádrži – nevyužito
14 snímač paliva v nádrži – nevyužito
15 snímač paliva v nádrži – nevyužito
A teď k samotné montáži.
Nechtěl jsem v interiéru nic řezat a lámat, proto jsem
PP umístil pod popelník.
Z ECU použijeme dva signály - množství spotřebovávaného
paliva(PIN č. 63) a rychlost auta(PIN č. 19). Vzhledem k tomu, že PIN č.
63 není v patici ECU osazen, musel jsem ho doplnit novým konektorem a vsadit
do patice. PIN č. 19 osazen je, proto se napojíme přímo na vodič(zelený).
ECU je umístěna v plastovém boxu za pravým hlavním světlometem.
ECU vyjmeme a odpojíme z ní patici odklopením plechovou pojistkou. Shora
patice je šroubek. Po jeho odšroubování odklopíme a sejmeme krytku patice, čímž
se obnaží kabeláž.

Po připojení obou vodičů do patice je svedeme podél kabeláže
do podběhu kde je průchodka do dveřního sloupku.

Vodiče protáhneme do sloupku a po demontáži průchodky kabeláže
dveří

provlečeme další průchodkou do kabiny vozu.

Kolem ventilátoru natáhneme vodiče až pod popelník ke konektoru
PP.


Dále budeme potřebovat napájet PP stálým napětím +12V, mínusem,
spínaným napětím +12V od skříňky zapalování a napětí regulace podsvícení palubních
přístrojů. Toto vše najdeme v konektoru hodin nad radiem.
Demontujeme kryty s koberečkem nad pedály a kryty kolem
volantu. Vedle volantu je plastový díl, ve kterém bývá většinou ovladač pravého
el. zrcátka. Ten je uchycen jedním šroubkem zprava. Kryt vyjmeme, odpojíme kabeláž
a odložíme. Dále vymontujeme rádio nebo vyklápěcí skříňku rádia. Hodiny jsou
součástí lišty, která je přichycena 5ti šrouby po celé délce zespodu. Lištu
povysuneme.

Ze zadu hodin je konektor se 6ti vodiči. PIN č.1 (+12V
trvale), PIN č.2(mínus), PIN č.3(+12V spínané), PN č.4(intenzita osvětlení).

Zde se napojíme a vodiče protáhneme ke konektoru PP pod popelníkem.
K ovládání PP potřebujeme nějaké tlačítko. Já použil odpojený
ovladač pravého el. zrcátka(domontoval jsem si ovládání pro obě do dveří).

Dá se použít jakýkoli spínač(tlačítko) dle fantazie a vkusu.
Signál od spínače zavedeme do konektoru PP.
Poslední zobrazovanou informací je teplota. Vzhledem k tomu,
že hodiny v autě zobrazují i venkovní teplotu, nezapojoval jsem ji do PP.
Dá se ale využít třeba pro zobrazení teploty uvnitř auta. Pozor! PP se nadá
souběžně napojit na stejné čidlo, které používají hodiny. Musíme použít druhé.
Konektor pro PP jsem použil ze staré kabeláže k přístrojové
desce.

A nebo s PP sehnat originál konektor.
PP jsem uchytil k odkládacímu kaslíku pod popelníkem.

Celou operaci bych doporučoval dělat při odpojené baterce a
před spuštěním ještě překontrolovat správnost zapojení. Doufám, že čísla PINů
konektorů budou shodná i v jiném HDI… U francouzů je všechno možný…
No a na závěr poskládat auto do původního stavu…
Ještě musím poděkovat FRENKovi za poskytnuté informace k zapojení
palubního počítače z XM, které jsem zde zveřejnil(bez jeho vědomí). Doufám,
že jsem neporušil autorská práva.
Zdar kutilům
// Pozor, jelikoz promenna "zdroj" nemusi obsahovat zadne udaje, je zde podminka, ktera zajistuje jeji (ne)zobrazeni
if ($GLOBALS["clanek"]->Ukaz("zdroj")!=''): echo '| Zdroj: '.$GLOBALS["clanek"]->Ukaz("zdroj").' '; endif;
?>