Club Citroen Xantia
Dnešní datum: 28. 03. 2024  Hlavní stránka :: Seznam rubrik :: Download :: Odkazy :: Komentáře :: Xantiaclub na FB  

Hlavní menu
lisanslı canlı bahis, casino siteleri ve güvenilir canlı siteler https://www.hbspc.com/ bulabilirsiniz



Zjištění roku výroby

Zadej čtyřmístné číslo vozu




Datum výroby


Nejčtenější články

Neexistuji vhodna data!



Články a návody

* Montáž LPG

Vydáno dne 07. 07. 2008 (18130 přečtení)

Není již tajemstvím, že jsem pořídil jako můj nový vůz Renault Espace 3,0 V6 24V automat. Většina lidí při vyslovení typu motoru obrací oči v sloup se slovy "to tě sežere". Nikdo netvrdí, že ten motor jezdí za 4,5 l na 100 km, ale ..... Každý si musí uvědomit jak bude svoje auto využívat. Asi 12 let sem jezdil na naftu a doby, kdy stála o 5 Kč míň jsou nenávratně ztraceny. Mě se naskytla velice výhodná koupě, která se nedala odmítnout a při mých najezděných kilometrech ani vyšší spotřeba nijak nevadí. Vše vynahradí komfort a pohodlí jízdy hlavně při dlouhých jízdách po dálnici. Nemalou roli hraje i spolehlivost třílitrových motorů PSA, to mohou určitě potvrdit i mnozí uživatelé Xantií s těmito motory (viď Aliene ;o))
Další častou námitkou je "vysoká" pojistka. Tak přátelé vězte, že platím u Wüstenrotu o 1 500,- Kč míň než sem celá léta platil u Kooperativy za Xantii 1,9 TD při stejných podmínkách plnění.

Při dnešních cenách pohonných hmot přicházejí na řadu různé alternativní pohony, jako je elektřina, LPG, CNG apod. Nezastírám, že jsem se o to taky trochu nezačal zajímat, jenže s propočítáním nákladů a mých najetých ročních kilometrů je to pro mě "nerozumná" investice.

Pro ty z vás, kteří někdy o montáži LPG uvažovali je tu několik podle mě velice fundovaných pohledů člověka , který si montáž nechal udělat . Jedná se o člena Renaultclubu St.Wilczeka a na foru Renaultclubu najdete v rubrice o LPG mnoho jeho postřehů a rad.

Vážení kolegové, kteří jste se rozhodli pro přestavbu vašeho miláčka na kombinovaný provoz benzín-LPG. Pokud prozatím toto zvažujete, přečtěte si nejdříve všechno kolem jak na našem fóru Renaultclubu, tak na jiných. Buďte si vědomi, že prakticky všechna negativa, která se kde dočtete, mají souvislost se staršími systémy. Až budete mít z toho hlavu jako bednu (jak jsem měl já) a přesto uděláte rozhodnutí že by jako ANO, vrate se tady zpět.

1. Vybrat druh nádrže.
Připadá v úvahu Toroid namísto rezervy nebo Bečka v kufru. V každém případě doporučuji Toroid. Bečka je vhodná pouze pro toho, kdo upřednostňuje velký dojezd a nevadí mu znehodnocení zavazadlového prostoru. Nemá smysl zde psát, že když pak potřebuji něco převést, můžu nechat rezervu doma aj. Pokud zvolím Toroid, je nutné dát tam ten největší, který tam vleze. Osobně jsem udělal superblbost, že jsem vzal 55 L-itrový jen proto, že větší nebyl skladem a musel bych na něj 14 dnů čekat. Za to jsem odměněn tím, že při dálkových jízdách jezdím při své spotřebě od pumpy k pumpě. Pokud montujete nádrž pod auto, doporučuji provést dohodu s montážní dílnou, že si nádrž nejdříve odvezete, natřete několika vrstvami barvy a následně dovezete, pokud nátěry nemohou udělat oni sami.

2. Vybrat systém LPG.
Nemá smysl uvažovat o jiném sytému, než sekvenční vstřikování. Všechny ostatní systémy karburátorových sání nebo jednobodového vstřikování patří do muzea. (Dá se sice ještě pár tisícovek ušetřit, ale nestojí to za následné problémy a snížení ekonomiky provozu.) Vstřikování kapalného plynu je sice elegantní a asi nejlepší (systém Vialle), nicméně je to finančně neúnosné a efekt úspory se nedostaví. Připadají v úvahu pak různé zahraniční systémy a systém od České firmy HL Propan. Sám jsem původně byl rozhodnutý o instalaci systému LandiRenzo, následně jsem pak nechal nainstalovat systém fy. HL Propan. Doporučuji to také všem ostatním. (Nemám nic z reklamy.) Jedná se o precizně propracované, spolehlivé zařízení, za nízkou cenu. Jednak jsem při montáži ušetřil skoro 10 tisíc, dále mám jistotu, že v případě poruchy nevysolím za opravu těžké peníze. Jejich vstřikovače mají plánovanou životnost cca 200 000 km a v 02/2008 stojí 400 kč/kus (údaj aktualizován). Také ostatní součásti jsou velmi levné. Téměř v každé LPG dílně v ČR vám auto opraví. Nízká cena komponentů je díky jejich vlastní výrobě. Øídící jednotka je uzpůsobena na jakékoliv nastavení, mechanik za jízdy upravoval parametry. Notebook měl napíchnutý na mou OBD2 a současně na řídící LPG jednotku. Kdo si s tím chce hrát sám, má na Netu k dispozici software. (Tak daleko jsem zatím nedošel.)

3. Umístění vstřikovačů.
Zde je si třeba ujasnit s montážní dílnou důležitou věc. Pokud nejdou vstřikovače rovnou umístit zespodu pod sací potrubí a musí být nad ním, je nutné mít co nejkratší spojovací hadičky mezi vstřikovači a tryskami v sacím potrubí. Důvodem je, že při brzdění motorem jsou vstřiky vypnuty a zbývající palivo „vyteče“ shora do sacího potrubí. Při následné akceleraci se pak při dlouhém přívodu projeví díra. Je třeba, aby dotyčný mechanik neudělal montáž tak, jak se mu to pohodlně dělá, ale tak, aby byla precizní.

4. Ochrana motoru.
V prvé řadě kvalitní seřízení (lépe bohatší než chudší směs, když už by neměla být optimální). V druhé řadě instalace dodatečné aditivace pomocí FlashlubeValveSaver. Jedná se o přímé dávkování aditiva do sacího potrubí, které slouží k ochraně ventilových sedel a vnitřního povrchu motoru. Vyrábí se to v Austrálii a používá to celý LPGsvět.
V době, kdy jsem ji kupoval, stála sada + půlitr na LPGklubu 2500 Kč a půl litru aditiva 800 Kč. Za tuto cenu jsem obojí zakoupil. Nic proti úspěšným podnikatelům, ale to je fakt lichva. Až se našel jeden, který se nakakal a začal (původně pro svou potřebu) obojí nakupovat a distribuovat sám za ceny několika násobně nižší. Zakoupil jsem 5 L balení za zaváděcí cenu 1596 Kč, následné prodejní ceny jsou jen o něco málo vyšší. (www.ochranamotoru.cz). Psal jsem o tom v sekci „TURBOMOTOR a LPG“, kde jsem uváděl, že spotřebovávám 0,5 L na 15 000 Km. Nyní, s ohledem na úplně jinou cenu, dávkuji předepsaných 1 L na 1000 l paliva.

5. Zakrytování motoru
Pokud je motor zakrytován a krytování má nejen estetický účel, ale rovněž (jako u mého auta) snižuje hlučnost, je jeho zpětnou instalací vytvořen předpoklad snížení životnosti vstřikovačů. Po zastavení motoru zde vznikne vysoká teplota od nahřátých částí, vzduch neproudí a vstřikovače nejsou nijak chlazeny. Osobně jsem to vyřešil ventilátorkem z počítače, který je zapojen tak, že po vypnutí motoru se ventilátorek rozběhne na 15 minut a fouká pod kryt vzduch. Kompletní zpožďovač s relátkem jsem zakoupil od výrobce elektroniky pana Stuchlého, cenu už nevím, bylo to dost levné. (www.stuchly.cz). Koukám, že to nemá na webu, jde s ním ale poměrně dobře komunikovat.

6. Plovák v nádrži – multiventil
Tento má několik spojených funkcí, nebudu zde popisovat. Jednou jeho funkcí je předpisové uzavření nádrže při naplnění na 80%. Jak jsem výše psal, nádrž na LPG je vždy malá a ještě ji snižuje ono omezení plnění. Někteří „borci“ a není jich málo, jej vyřazují z činnosti a tankují nadoraz. Případné rozpínání plynu vlivem zvýšené teploty řeší pojistný ventil odfouknutím. Ono za běžného stavu, pokud po natankování jedu, stačí být ohřev vždy kompenzován úbytkem z nádrže. Co, ale, když takto natankované auto se po několika metrech při odjetí z pumpy stane účastníkem dopravní nehody. Pak je průser na cestě. Pojišovák začne odfoukávat plyn do prostoru. Pojistný ventil je nastaven na tlak 27 barů, což je tlak nasycených par Propanu při 60 st.C. Z uvedeného plyne, že i při poloprázdné nádrži při dosažení oné teploty Vám bude unikat z nádrže plyn. Neznám přesný koeficient teplotní roztažnosti kapalného propanu a butanu, bude však blízký benzínu. S rezervou pak by mělo stačit mít 10% objemu nádrže pro roztažnost kapalného plynu, poněvadž nad 60 st. již k úniku dojde tak jako tak. Neberte to zde jako návod k „přihnutí“ plováku, nechci být zodpovědný za ničí rozhodnutí. V případě, že by jste upravovali z výroby špatně nastavenou bezpečnostní hladinu, je třeba mít na paměti, že je nutno přihnout i stranu, která ovládá přenos na měřidlo výšky hladiny.

7. Tankování na správný objem nádrže
Moderní pumpy jsou vybaveny automatickým vypínacím zařízením, které, jakmile zaregistrují vibraci plováku, vypnou. Starší pumpy tlačí svých 7-12 atp (podle nastavení) a čekají na úplné zavření plováku, které ani přijít nemusí a dobijou nádrž až do plna. Zde je třeba při tankování poslouchat a jakmile uslyšíme, že plovák vibruje, vydat pokyn obsluze k zastavení tankování. Nádrže Bečky to mají plovákem poměrně přesně řešitelné, výška je zde poměrně velká. Toroidní nádrže mají malý rozdíl výšky a plováky to mají při uzavírání na správnou hodnotu obtížnější. Proto je předepsán bezpečnostní objem oněch 20 % z důvodu tolerance různých plováků.

8. Nálepka LPG
Vypadáte s ní blbě, tedy alespoň pro někoho. Ta nálepka tam však je i pro vaší bezpečnost. Hasič má právo vědět, že auto, ke kterému jde pro záchranu života lidí v něm může kdykoliv začít odfukovat hořlavý a výbušný plyn. Vám se zase dostane přednostního vyproštění v případě hromadné havárie. Některé firmy vylepují křiklavé nálepky, nejlépe navíc s reklamou na vlastní dílnu. Jiné dávají decentní, ale přesto dobře viditelné nálepky.

9. Bezpečnost.
Všude se píše, že auto na LPG je stejně bezpečné, jako na benzín. Je to nehorázná pitomost, člověk chápající výše uvedené si to jistě probere sám. Pokud chcete maximální míru bezpečnosti, volte ropáka. Nafta chytá podstatně hůř než benzín, neřknu-li plyn. Pokud chcete jízdní komfort a minimální náklady na provoz, je pro vás LPG. Míru snížení bezpečnosti si musí každý probrat sám.

10. Další postřehy z mé praxe.
Přečti si v sekci „Turbomotor a LPG“.
S pozdravem St.W.

[Akt. známka: 2,12 / Počet hlasů: 34] 1 2 3 4 5
Celý článek | Autor: Holfi | Počet komentářů: 16 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek Ukaz("zdroj")!=''): echo '| Zdroj: '.$GLOBALS["clanek"]->Ukaz("zdroj").' '; endif; ?>

Náhodný obrázek
zeky
jedna lepsi strana než druhá
zobrazení: 5128
známka: 1.33


Kalendář
<<  Březen  >>
PoÚtStČtSoNe
    1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Inzerce


Vytvořeno za pomoci phpRS(c)2002
© Xantiaclub.cz
Obsah serveru Xantiaclub.cz je chráněn autorským zákonem.
Publikování nebo šíření jeho obsahu v jakékoliv podobě, bez písemného souhlasu autorů, je nezákonné.