Xantiaclub - Vše co jste chtěli vědět, ale báli jste se zeptat
|
|
|
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor |
Zpráva |
Markonius
Založen: 27.2.2007 Příspěvky: 4
|
Zaslal: pá září 14, 2007 12:56 pm Předmět: Nefunkční ventilátor topení |
|
|
Prosím o pomoc a zároveò radu. přestal mi fungovat ventilátor vzduchu. pokud ho zapojím na zdroj přímo, tak jede v pohodě. mám podezření že je tam na tom ventilátoru špatná elektronika. Ještě dodám že mám vůz s klimou.[/b] |
|
Návrat nahoru |
|
|
Buchta
Založen: 26.11.2006 Příspěvky: 868 Bydliště: Praha 3
|
Zaslal: pá září 14, 2007 1:22 pm Předmět: |
|
|
už se tady o ventilátoru napsaly stohy....dej si to vyhledat.... _________________ X2 Break 1,8i 16V, B.J. 1998, KOMFORTi
červená je červená i dyš už to není co to bejvalo, číňani krpatý
|
|
Návrat nahoru |
|
|
vdudek
Založen: 16.7.2007 Příspěvky: 15 Bydliště: Budišov
|
|
Návrat nahoru |
|
|
ok2ucx
Založen: 22.2.2007 Příspěvky: 455 Bydliště: Zubří, východní Morava (Valašské království)
|
|
Návrat nahoru |
|
|
Josef 2.
Založen: 9.9.2007 Příspěvky: 1647 Bydliště: Míškovice u Holešova
|
Zaslal: pá září 14, 2007 9:23 pm Předmět: |
|
|
Čau kuci , Mě to kdysi dělala spín. skříòka , musel jsem zahýbat klíčkem (za chodu motoru, ale ne tolik aby to seplo starter) ze 2krát a to naskočilo. Zkus než začneš rorebírat. Nezávazně. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Josef 2.
Založen: 9.9.2007 Příspěvky: 1647 Bydliště: Míškovice u Holešova
|
Zaslal: pá září 14, 2007 10:04 pm Předmět: |
|
|
Jak jsem vyčetl ve foru citr. tak Pavel řešil ten problém s tranzistory vícekrát. Problém s odcházením tranzistorů způsobuje přidřená hřídel motorku ventilátoru, na kterém se při rozběhu zvýší odběr proudu který tranzistory nevydrží a odejdou. Rotor motoru se musí točit volně a jde to poznat rotočením prsty rukou, nesmí trhnutím zastavit. Je to paradox, teoreticky by se měla ložiska opotřebením uvolòovat, ale praxe je že se přikusují a tím vzniká tento problém. |
|
Návrat nahoru |
|
|
ok2ucx
Založen: 22.2.2007 Příspěvky: 455 Bydliště: Zubří, východní Morava (Valašské království)
|
Zaslal: so září 15, 2007 7:01 am Předmět: |
|
|
Josef 2. napsal: | Jak jsem vyčetl ve foru citr. tak Pavel řešil ten problém s tranzistory vícekrát. |
To myslíš mě? Tak já to nebyl! S větrákem jsem postupně prošel snad všemi problémy, ale tranzistory zatím drží.
- Začalo to tím, že větrák se točil, ale nefoukal, na vině byl totálně ucpaný pylový filtr.
- Pak jsem musel po předchozím majiteli opravit problém se spínací skříòkou, která byla opravena dost podivným způsobem, takže např. bylo odpojeno vyhřívání zadního okna (jehož ovládání sdílí stejnou pojistku).
- Taky uhlíky jsou nadoraz (ty jsem ještě nesehnal a neměnil, jen napružil)
- a poslední věcí byly "vakl-kontakty" na větráku samotném. Teď vše funguje, jak má, teplo do 2 minut.
Do volby tranzistorů tu jen kafrám, ale mám je nachystané na stole pro případ, že mě to taky potká.
Josef 2. napsal: | Problém s odcházením tranzistorů způsobuje přidřená hřídel motorku ventilátoru, na kterém se při rozběhu zvýší odběr proudu který tranzistory nevydrží a odejdou. Rotor motoru se musí točit volně a jde to poznat rotočením prsty rukou, nesmí trhnutím zastavit. Je to paradox, teoreticky by se měla ložiska opotřebením uvolòovat, ale praxe je že se přikusují a tím vzniká tento problém. |
Tak tohle je konečně kloudná myšlenka na toto téma Všichni vyměòují tranzistory, ale nikdo tu celkem neřeší, proč ty tranzistory vlastně hoří.
Vy, co už jste tranzisory měnili, ozvěte se. Vzpomenete si, jak ztuha se točí samotná vrtule?
Pavel
P.S. (3-10-07) Tak pardon - řeší, asi nejlépe popsáno zde: http://www.citroeny.cz/forum/viewtopic.php?p=45877#45877 _________________ Volvo S60 T5 Volvo V70 D5 VW Brouk 66
Naposledy upravil ok2ucx dne st říjen 03, 2007 10:08 pm, celkově upraveno 1 krát. |
|
Návrat nahoru |
|
|
karlíček
Založen: 29.7.2007 Příspěvky: 99
|
Zaslal: so září 15, 2007 7:41 am Předmět: ventilátor topení |
|
|
Ahoj já jsem ventilátor komplet generálkoval na hdi liftback loni. Tranzistory odešly, uhlíky byly krátké,otáčení rotoru špatné, začal jsem promazáním, následovala výměna uhlíků ze staré škody 105 osmirkováním, ustřižením původních, měděné vodiče jsem předem protáhl bužírkou konce spojil měděným mini konektůrkem pružiny vyměnil (v Hornbachu prodávají plastovou krabičku plnou pružinek za pár korun) musel jsem vyřešit problém jak pružinu a uhlík zaaretuji jelikož jsem dal tužší pružinu a taky delší. To jsem vyřešil vložením kousku ohnutého plochého plíšku do výřezů pouzdra pro uhlíky. Pak mírně ohnout. Materiál jsem vzal ze straré rozbité flexy. Osadil tranzistory MJ 11015-kus za 95 kč. Tedy to osazoval soused za litr ferneta. Generálka za pár korun. Už to rok běží naprosto spolehlivě. Do generálky jsem se pustil jelikož auto kupoval kamarád a já mu ho chtěl předat v cajku. Krátce potom jsem si přivezl breaka hdičko kde vše zatím šlape normálně. Ale pokud se závada objeví jsem připraven si s ní poradit.
Přeji krásné zážitky z jízdy které všechny podobné trampoty vynahradí.
Karel |
|
Návrat nahoru |
|
|
Josef 2.
Založen: 9.9.2007 Příspěvky: 1647 Bydliště: Míškovice u Holešova
|
Zaslal: so září 15, 2007 8:44 pm Předmět: |
|
|
Pro Pavla, napsal jsem tranďáky a myslel ventilátor, tak mě neber za slovo. Jde jen o radu-ne o život. Je lépe jít k příčině závady než vozit s sebou celý temelín. ČAU |
|
Návrat nahoru |
|
|
ok2ucx
Založen: 22.2.2007 Příspěvky: 455 Bydliště: Zubří, východní Morava (Valašské království)
|
Zaslal: ne září 16, 2007 10:05 pm Předmět: |
|
|
Ahojky Josefe,
však nejde o život a v tom psaném textu se tak špatně vyjadřují emoce Asi jsem to měl napsat takto:
To myslíš mě? Tak já to nebyl! S větrákem jsem postupně prošel...
Hlavně, že si ty vrtule můžeme sami takto opravit, když už jsou tak mizerně navrženy. Asi vyplodím nějaký referát na toto téma...
Pavel
Josef 2. napsal: | Pro Pavla, napsal jsem tranďáky a myslel ventilátor, tak mě neber za slovo. Jde jen o radu-ne o život. Je lépe jít k příčině závady než vozit s sebou celý temelín. ČAU |
_________________ Volvo S60 T5 Volvo V70 D5 VW Brouk 66 |
|
Návrat nahoru |
|
|
Josef 2.
Založen: 9.9.2007 Příspěvky: 1647 Bydliště: Míškovice u Holešova
|
Zaslal: st září 19, 2007 9:47 pm Předmět: |
|
|
ok2ucx napsal: | Ahojky Josefe,
však nejde o život a v tom psaném textu se tak špatně vyjadřují emoce Asi jsem to měl napsat takto:
To myslíš mě? Tak já to nebyl! S větrákem jsem postupně prošel...
Hlavně, že si ty vrtule můžeme sami takto opravit, když už jsou tak mizerně navrženy. Asi vyplodím nějaký referát na toto téma...
Pavel
Josef 2. napsal: | Pro Pavla, napsal jsem tranďáky a myslel ventilátor, tak mě neber za slovo. Jde jen o radu-ne o život. Je lépe jít k příčině závady než vozit s sebou celý temelín. ČAU |
|
Tak se mi to líbí, doufám že i tobě. _________________ Já se z toho zblázním....
Ford Galaxy 1.9Tdi, 6.76543210000111
Xa HDi kombi exclusive 5.99999999999 |
|
Návrat nahoru |
|
|
vlastimiln
Založen: 31.8.2007 Příspěvky: 253 Bydliště: Praha 9 - Černý Most
|
Zaslal: čt září 20, 2007 6:49 am Předmět: |
|
|
Tak já mám možná něco extra: Do ventilátoru vedou 4 dráty na jednom konektoru a bokem se "povaluje" ještě jeden, bílý slabý, který není na ventilátoru kam zapojit. Ventilátor jede na nějaký slabší výkon a do polohy MAX se přepne jen ve chvíli, kdy mám páčku v této poloze před nastartováním. Z toho, co jsem vyčetl tady a na fóru citroeny.cz usuzuji, že mám špatný typ ventilátoru. Dá se tento stav nějak řešit? Tedy kromě zakoupení nového... _________________ Xantia Break EXCLUSIVE 2.0 HDi, 109 PS, narozena 09/99, v provozu od 2000
"Jak to má kozy nebo kola, tak s tím budou potíže." |
|
Návrat nahoru |
|
|
ok2ucx
Založen: 22.2.2007 Příspěvky: 455 Bydliště: Zubří, východní Morava (Valašské království)
|
Zaslal: čt září 20, 2007 11:51 am Předmět: |
|
|
vlastimiln napsal: | Tak já mám možná něco extra: Do ventilátoru vedou 4 dráty na jednom konektoru a bokem se "povaluje" ještě jeden, bílý slabý, který není na ventilátoru kam zapojit. Ventilátor jede na nějaký slabší výkon a do polohy MAX se přepne jen ve chvíli, kdy mám páčku v této poloze před nastartováním. Z toho, co jsem vyčetl tady a na fóru citroeny.cz usuzuji, že mám špatný typ ventilátoru. Dá se tento stav nějak řešit? Tedy kromě zakoupení nového... |
Ahojky,
i nadále si myslím, že problém bude ne v jiném typu větráku, ale někde po cestě z baterky k ventilátoru a ØJ. Někde bude špatný spoj/studeòák/nalomený drát nebo něco v tom smyslu, zkrátka místo se zvýšeným odporem, na němž (při zvýšeném proudu) vznikne velký úbytek napěti a ØJ ventilátoru se "vypne" a shodí otáčky na nízké (až do vypnutí klíčkem). Povel na max. otáčky snad příjde téměř vždy po každém zapnutí, neb teplota aktuální bývá hodně rozdílná od požadované, si myslím.
Pokud se tak již nestalo (a to jsem se tu nedočetl), zkontrolovat přívodní vodiče (zvláště ty silné), stav konektorů na nich, napružit je, zkontrolovat pojistkovou skříò (to tedy osobně nevím jak), pojistku - tuším - F20, použít Kontox, zkusit změřit napětí na ní, asi ideálně osciloskopem nebo nějakým rychlým voltmetrem (přímo na větráku a/nebo na té pojistce). Případně ventilátor rozebrat (není to tak složíté, hodně se tu o tom psalo) a zkontrolovat, zda-li deska té jednoduché elektroniky a hlavně přívodní kontakty nejsou nějak viditelně poškozené.
Předpokládám, že HDi = X2, takže závada spínací skříòky to nebude, snad jedině to nové relé č. 17 (http://www.xantiaclub.cz/navody/relatka/rele98_std.jpg), zda-li má dobrý konktakt, vyjmout, pročístit, prověřit.
A dát vědět
Pavel _________________ Volvo S60 T5 Volvo V70 D5 VW Brouk 66 |
|
Návrat nahoru |
|
|
vlastimiln
Založen: 31.8.2007 Příspěvky: 253 Bydliště: Praha 9 - Černý Most
|
Zaslal: čt září 20, 2007 1:29 pm Předmět: |
|
|
ventilátor jsem měl venku alespoò 3x (XA mám necelý měsíc), takže u ventilátoru to nebude. Snad někde dál... _________________ Xantia Break EXCLUSIVE 2.0 HDi, 109 PS, narozena 09/99, v provozu od 2000
"Jak to má kozy nebo kola, tak s tím budou potíže." |
|
Návrat nahoru |
|
|
ok2ucx
Založen: 22.2.2007 Příspěvky: 455 Bydliště: Zubří, východní Morava (Valašské království)
|
Zaslal: čt září 20, 2007 2:19 pm Předmět: |
|
|
vlastimiln napsal: | ventilátor jsem měl venku alespoò 3x (XA mám necelý měsíc), takže u ventilátoru to nebude. Snad někde dál... |
OK, tak co takhle nějaký rozumný voltmetr (nejlépe možná ručičkový, ale kdo ho dnes má? - dnešní digitály sice měří na tisíc desetinných míst, ale za to pekelně pomalu). A při rozběhu ventilátoru změřit napětí na něm? Jestli je tam vidět nějaký výrazný pokles napětí? Měřit, měřit, měřit, jinak jsou to jen samé dohady.
Případně některé z čidel ØJ topení možná neplní svoji funkci, že se ØJ "zlobí". I tak bych stále sázel na špatný přívod proudu k ventilátoru + ØJ.
Pavel
P.S. Netuším, jestli ten "diagnostický" vodič k něčemu skutečně může být, u X2 tam nic takového nemám, u X1 ano.
Ve schématech (k X1) to vypadá jako zpětné snímání napětí na motoru. Tedy z té zápornější ("řízené") svorky motoru, ta kladná motorová je natvrdo spojená s +12V. Možná jestli by pomohlo ten diagnostický drát spojit právě s tou zápornou svorkou motoru (M-), je to ten jeden ze dvou samostatných fastonů, co je dále od 4konektoru. Ale to jen spekuluji. Bez záruky.
Zde označený jako A:
|
|
Návrat nahoru |
|
|
|
|
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
|
|