Xantiaclub - Vše co jste chtěli vědět, ale báli jste se zeptat
|
|
|
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor |
Zpráva |
Raww
Založen: 26.11.2006 Příspěvky: 192 Bydliště: Jihlava
|
Zaslal: po duben 07, 2008 6:57 am Předmět: |
|
|
PaM napsal: |
No, ovládání výšky se děje čistě mechanicky- hydaulickým šoupátkem- pístkem (korektorem), kde na jedné straně šoupátka je vysoký tlak systému a na druhé straně pístnice zvedající auto spojná přes rameno ... táhlem s torzní tyčí, s tlakem "nízkým", automaicky se regulujícím podle zatížení ( hmotnosti)
Přicházející vysoký tlak ( potřeba více LHM na vyzvednutí) se automaticky zavře na korektoru (šoupátku) pohybem pístku, natočení torzky přes táhlo.
Tlak vykoná práci při vyzvednutí auta výš ( je tedy větší), ale potom by se měl zase dorovnat + - na stejnou hodnotu. Je přece jedno v jaké výšce je břemeno jestli 1 cm mebo 1 metr nad zemí. Jde o stále stejnou hmotnost a mělo by to vyvolávat stále stejný tlak pod sebou na pístnici . Tak bych to chápal já.
Jstli je to jinak opravte mě.
Pominul jsem odpory tření, náklonu jednotlivých elementů a pod . ... |
jk napsal: | S některými Rawwovými větami se sice nestotožòuji, ale souhlasím s názorem. že tlak v okruhu se mění v důsledku směru ve kterém působí pístnice vůči směru tíhového zrychlení.
Rawwe korektoru je skoro jedno, jakej tlak přepouší, pokud je v jeho pracovních mezích. Jen na vstupu korektoru musí být tlak tak vysoký, aby dokázal vytlačit auto do správné výšky a zase se uzavřít. |
budu šouravej...
Tady popisujete jak korektor dávkuje LHM o vyšším tlaku do pístnic a koulí a po dorovnání vejšky se uzavře s tím nelze než souhlasit, to je prostý fakt.
Jak by tedy bylo možné přes uzavřený korektor po srovnání výšky auta, snížit tlak za korektorem (v pístnicích a koulích) beze změny objemu LHM _________________ X2 Break 2,1TD Exclusive, HA, KOMFORTi
|
|
Návrat nahoru |
|
|
jk
Založen: 1.12.2006 Příspěvky: 457 Bydliště: Vysočina
|
Zaslal: po duben 07, 2008 5:39 pm Předmět: |
|
|
Já sem asi natrvdlej. Rawwe na co se vlastně ptáš?
Tlak snížíš třeba odlehčením nápravy. Na to ti ale zase zareaguje při změně výšky korektor. Fakt nechápu na co se ptáš. Zkus to trochu rozvést. Ale jinak je dobře že jsi šouravej. Aspoò je vidět že přemýšlíš. _________________ X2 Berline, HDI 109k,'99 Exclusive. Hydractive II + komfort od I.F.H.S.
Honda CB600F - Hornet 2008, 75kW |
|
Návrat nahoru |
|
|
Raww
Založen: 26.11.2006 Příspěvky: 192 Bydliště: Jihlava
|
Zaslal: út duben 08, 2008 7:20 am Předmět: |
|
|
jk napsal: | Já sem asi natrvdlej. Rawwe na co se vlastně ptáš?
Tlak snížíš třeba odlehčením nápravy. Na to ti ale zase zareaguje při změně výšky korektor. Fakt nechápu na co se ptáš. Zkus to trochu rozvést. Ale jinak je dobře že jsi šouravej. Aspoò je vidět že přemýšlíš. |
...celou dobu se bavíme o tom, že při změně vejšky auta beze změny zatížení, roste tlak v koulích...
Takže se znovu ptám: Jak by tedy bylo možné přes uzavřený korektor po srovnání výšky auta, snížit tlak za korektorem (v pístnicích a koulích) beze změny objemu LHM
A doplòuji: jen se mění světlá výška auta, né jeho zatížení. _________________ X2 Break 2,1TD Exclusive, HA, KOMFORTi
|
|
Návrat nahoru |
|
|
jk
Založen: 1.12.2006 Příspěvky: 457 Bydliště: Vysočina
|
Zaslal: út duben 08, 2008 6:20 pm Předmět: |
|
|
Sorry Rawwe, fakt nevím co napsat. Potřebuju ještě pár indicíí, jinak Tvoji hádanku nevyluštím. _________________ X2 Berline, HDI 109k,'99 Exclusive. Hydractive II + komfort od I.F.H.S.
Honda CB600F - Hornet 2008, 75kW |
|
Návrat nahoru |
|
|
jira
Založen: 16.1.2007 Příspěvky: 306 Bydliště: Vodňany
|
Zaslal: út duben 08, 2008 7:39 pm Předmět: |
|
|
PaM napsal: | Raww napsal: | Ještě jedna poznámečka - z tohoto vyplývá, že pokud by byl tlak stále konstantní, tak by auto nepoznalo v jaké má být výšce a tudíž by byla jakákoli regulace výšky nemožná. |
No, ovládání výšky se děje čistě mechanicky- hydaulickým šoupátkem- pístkem (korektorem), kde na jedné straně šoupátka je vysoký tlak systému a na druhé straně pístnice zvedající auto spojná přes rameno ... táhlem s torzní tyčí, s tlakem "nízkým", automaicky se regulujícím podle zatížení ( hmotnosti)
Přicházející vysoký tlak ( potřeba více LHM na vyzvednutí) se automaticky zavře na korektoru (šoupátku) pohybem pístku, natočení torzky přes táhlo.
Tlak vykoná práci při vyzvednutí auta výš ( je tedy větší), ale potom by se měl zase dorovnat + - na stejnou hodnotu. Je přece jedno v jaké výšce je břemeno jestli 1 cm mebo 1 metr nad zemí. Jde o stále stejnou hmotnost a mělo by to vyvolávat stále stejný tlak pod sebou na pístnici . Tak bych to chápal já.
Jstli je to jinak opravte mě.
Pominul jsem odpory tření, náklonu jednotlivých elementů a pod . ... |
Klucí, vy mě nebutete mít rádi, ale plácáte tu zase takový kraviny, že z toho hlava bolí.
Cituji : " Tlak vykoná práci při vyzvednutí auta výš ( je tedy větší), ".
Když zvedáš kýbl z vodou ze země,tak tlak,tah,síla je furt cca 7 kilo vody .Možná tlak v kalhotech se zvedá uvolněním větrů, ale práci dodá člověk,který přeměñuje potřebnou energii a uvolòuje přebytečné větry.
Z toho vyplývá, že energii pro zvednutí vozu dodává pohonná hmota přeměněná spálením v motoru a přenesená čerpadlem, které postrčí břemeno vozidlo (břemeno o konstantní váze) na vyšší pozici po dráze, doplní tedy potřebné množství kapaliny, která vyplní potřebný sloupec v pístnici, a motor tedy vykoná práci = váha vozu ( konstantní protitlak) x vzdálenost ( V2 - V1). Tedy čistě teoreticky,kdy neuvažujeme to, co je třeba uvažovat,ale to už jsme zas zpět a to jsem už říkal.
Fakt klucí myslete 2 x nebo víc, než vypustíte vítr z nohavic,řeknu vám to narovinu,raděj držet hubu,než vypustit krávovinu.Teď zas já nějak plácám si tu pysk,už držím hubu a neřeknu víc. _________________ jira - 1.9 TD 93
C5 2.0 HDI AUTOMAT |
|
Návrat nahoru |
|
|
Hubi
Založen: 19.2.2008 Příspěvky: 5 Bydliště: Přerov-Sušice
|
Zaslal: st duben 09, 2008 12:58 pm Předmět: |
|
|
Přidal bych taky několik teoretických úvah.
Tedy domnívám se že úvaha čím výš je třeba zvednout auto tím vyšší musí být tlak, je chybná.
Energie tlakového oleje z čerpadla se může rozvinout mezi dvěmi krajními stavy podle toho co vnější podmínky umožòují:
1. Maximální tlak bez průtoku – při uzavření koncového ventilu tlak v potrubí vzroste na max možný omezený regulátorem – zdrojem.
2.Maximální průtok bez tlaku např. při povolení šroubu s kuličkou na regulátoru kdy olej proudí poměrně tlustým potrubím zpátky do nádrže.
Zavedl bych pojmy: Rovnovážný tlak a Zvedací tlak, který je o něco vyšší.
Když chcete auto zvednout do terénní polohy, korektor otevře přívod tlakového oleje do válce.
Při nárůstu tlaku na hodnotu kdy výsledná síla překoná váhu auta a třecí odpory, se auto začne zvedat. Ale píst zatížený vahou auta tomuto Zvedacímu tlaku stále ustupuje a tím nedovolí jeho další zvyšování. To do té doby než dojde ke kontaktu s horním dorazem který se při stlačování, postupným narůstáním odporu, pokouší zabránit pístu v dalším pohybu. Auto jakoby přibude na váze a to teprve umožní růst Zvedacího tlaku na vyšší hodnoty, což by při stálé hmotnosti auta jinak nebylo možné.
Když při dosažení konkrétní nastavené výšky korektor uzavře přítok oleje, tlak ve válci poklesne na Rovnovážný. Ten v jízdní poloze odpovídá vzorci s hmotností auta a plochou pístu.
Jak už bylo změřeno, tlak v terénní poloze je vyšší. V jízdní poloze požadujeme komfort a max zdvih pérování. To by šlo zařídit i pro terénní polohu ale zdvih pístu by musel být patřičně delší aby obě polohy měly dostatečný rozsah. To je ale zcela zbytečné a taky dražší, proto se to tak nevyrábí, jsou to přece auta na silnici.
Proto aby terénní poloha nepotřebovala takovou dráhu pístu a přitom nebouchala o nějaký tvrdý doraz, použili zřejmě konstruktéři přídavnou pryžovou pružinu která je současně horním dorazem. Viz výše odkaz na obrázek.
Při zvedání auta do terénní polohy tento přídavný odpor způsobí zvýšení Zvedacího tlaku a tím následně i Rovnovážného po dosažení polohy. Přitom dojde k většímu stlačení dusíkové náplně koule protože tlak na obou stranách membrány je stejný.
Při propérování směrem dolů se tedy auto opírá o tužší dusíkovou pružinu a při pohybu nahoru, kde chybí patřičný konstrukční rozsah pístnice, funguje přídavná pryžová pružina.
A jak je to s energií a prací? Jelikož jsem spíš od elektriky použiju analogii s elektrickými obvody. Tlak je napětí, průtok je proud. Znásobením – současným působením! obou veličin vzniká výkon. Výkon za jednotku času, protože zvednutí auta chvíli trvá, je práce. A už elektro nebo mechanická. |
|
Návrat nahoru |
|
|
PaM
Založen: 2.4.2007 Příspěvky: 880 Bydliště: Brno
|
Zaslal: st duben 09, 2008 9:22 pm Předmět: |
|
|
jira napsal: |
Klucí, vy mě nebutete mít rádi, ale plácáte tu zase takový kraviny, že z toho hlava bolí.
Cituji : " Tlak vykoná práci při vyzvednutí auta výš ( je tedy větší), ".
Když zvedáš kýbl z vodou ze země,tak tlak,tah,síla je furt cca 7 kilo vody .Možná tlak v kalhotech se zvedá uvolněním větrů, ale práci dodá člověk,který přeměñuje potřebnou energii a uvolòuje přebytečné větry.
Z toho vyplývá, že energii pro zvednutí vozu dodává pohonná hmota přeměněná spálením v motoru a přenesená čerpadlem, které postrčí břemeno vozidlo (břemeno o konstantní váze) na vyšší pozici po dráze, doplní tedy potřebné množství kapaliny, která vyplní potřebný sloupec v pístnici, a motor tedy vykoná práci = váha vozu ( konstantní protitlak) x vzdálenost ( V2 - V1). Tedy čistě teoreticky,kdy neuvažujeme to, co je třeba uvažovat,ale to už jsme zas zpět a to jsem už říkal.
Fakt klucí myslete 2 x nebo víc, než vypustíte vítr z nohavic,řeknu vám to narovinu,raděj držet hubu,než vypustit krávovinu.Teď zas já nějak plácám si tu pysk,už držím hubu a neřeknu víc. |
nepochopil si co sem chtěl říct ... Při přizvednutí auta je potřeba ten větší tlak aby se to pohlo nahoru ... kdyby byl tlak všude konstantní auto se ti nikam nepohne. Samozřejmě vetší tlak je spojen s větším množstvím LHM, nedělejte ze mě blbce ...
Vyšší tlak ( "ktreý vykoná práci") má prapůvod v čerpadle... to zas pohání motor... a jsme u ropných vrtů , dodá se více LHM .. atd . sem se vyjádřil v přeneseném smyslu ...
CITUJI: Jira, "přenesená čerpadlem, které postrčí břemeno vozidlo (břemeno o konstantní váze) na vyšší pozici po dráze, doplní tedy potřebné množství kapaliny, která vyplní potřebný sloupec v pístnici"
Nojo, ale musí být na jedné straně ten tlak po dobu zvedání o chlup větší než v pístnici ... JINAK BY SE TO NEPOHLO
Hubi napsal: | Přidal bych taky několik teoretických úvah.
Když chcete auto zvednout To do té doby než dojde ke kontaktu s horním dorazem který se při stlačování, postupným narůstáním odporu, pokouší zabránit pístu v dalším pohybu.
Jak už bylo změřeno, tlak v terénní poloze je vyšší. V jízdní poloze požadujeme komfort a max zdvih pérování. To by šlo zařídit i pro terénní polohu ale zdvih pístu by musel být patřičně delší aby obě polohy měly dostatečný rozsah. To je ale zcela zbytečné a taky dražší, proto se to tak nevyrábí, jsou to přece auta na silnici.
Proto aby terénní poloha nepotřebovala takovou dráhu pístu a přitom nebouchala o nějaký tvrdý doraz, použili zřejmě konstruktéři přídavnou pryžovou pružinu která je současně horním dorazem. Viz výše odkaz na obrázek.
Při zvedání auta , kde chybí patřičný konstrukční rozsah pístnice, funguje přídavná pryžová pružina.
. |
Hubi, si naprosto mimo ... dorazy jsou opravdu jen dorazy na koncích zdvihu pístnice ,
PØÍKLAD: zdvih je cca 17cm a z toho dorazy to překonává na posledních cca 1,5cm. Tak že naprosto volný pohyb je cca 14cm
tak je teda uplně jedno , jestli je to od spodního dorazu zvedlé 4 nebo 7cm.
NIKDY JSME TADY NEØEŠILI TERÉNÍ POLOHU , ale pouze a jen polohu provozní , ALE PROVOZNÍ POLOHU v určitém rozptylu + - 3cm odhylka
A tady právě dochází k vyššímu či nižšímu tlaku na koulích a pístnici jak jsme naměřili a auto je pocitově trochu tužší nebo měkčí, jak se pár lidí vyjádřilo co laborovali s nastavením provozní výšky ...
A TO TU ZATÍM NIKDO USPOKOJIVÌ NEVYSVÌTLIL, proč to tak je
jen se do toho někteří furt zamotávají .... _________________ Plním koule na Citroëny, servis hydropneumatiky ... Tel: 602941954, Brno |
|
Návrat nahoru |
|
|
Raww
Založen: 26.11.2006 Příspěvky: 192 Bydliště: Jihlava
|
Zaslal: čt duben 10, 2008 9:04 am Předmět: |
|
|
PaM napsal: |
... Při přizvednutí auta je potřeba ten větší tlak aby se to pohlo nahoru ... kdyby byl tlak všude konstantní auto se ti nikam nepohne. Samozřejmě vetší tlak je spojen s větším množstvím LHM, nedělejte ze mě blbce ...
Nojo, ale musí být na jedné straně ten tlak po dobu zvedání o chlup větší než v pístnici ... JINAK BY SE TO NEPOHLO
.
.
.
A tady právě dochází k vyššímu či nižšímu tlaku na koulích a pístnici jak jsme naměřili a auto je pocitově trochu tužší nebo měkčí, jak se pár lidí vyjádřilo co laborovali s nastavením provozní výšky ...
A TO TU ZATÍM NIKDO USPOKOJIVÌ NEVYSVÌTLIL, proč to tak je
jen se do toho někteří furt zamotávají ....
|
Vždy jsi to tu shrnul a vysvětlil sám!
"Akorát" jsi ve vysvětlování pozapomněl zmínit (nebo jsem si toho nevšimnul ), že tyto dva tlaky ve "správný" okamžik oddělí korektor (ideálně těsný), takže z okruhu pístnic a koulí NEMÙŽE utéct zpět větší množství LHM a ani se nemůže snížit její tlak _________________ X2 Break 2,1TD Exclusive, HA, KOMFORTi
|
|
Návrat nahoru |
|
|
PaM
Založen: 2.4.2007 Příspěvky: 880 Bydliště: Brno
|
Zaslal: čt duben 10, 2008 11:54 am Předmět: |
|
|
Raww napsal: |
"Akorát" jsi ve vysvětlování pozapomněl zmínit (nebo jsem si toho nevšimnul ), že tyto dva tlaky ve "správný" okamžik oddělí korektor (ideálně těsný), takže z okruhu pístnic a koulí NEMÙŽE utéct zpět větší množství LHM a ani se nemůže snížit její tlak |
PaM napsal: |
No, ovládání výšky se děje čistě mechanicky- hydaulickým šoupátkem- pístkem (korektorem), kde na jedné straně šoupátka je vysoký tlak systému a na druhé straně pístnice zvedající auto spojná přes rameno ... táhlem s torzní tyčí, s tlakem "nízkým", automaicky se regulujícím podle zatížení ( hmotnosti)
Přicházející vysoký tlak ( potřeba více LHM na vyzvednutí) se automaticky zavře na korektoru (šoupátku) pohybem pístku, natočení torzky přes táhlo.
. ... |
Čtěte a bděte
_________________ Plním koule na Citroëny, servis hydropneumatiky ... Tel: 602941954, Brno |
|
Návrat nahoru |
|
|
sgt
Založen: 12.3.2007 Příspěvky: 270 Bydliště: Skalité, SK
|
Zaslal: čt duben 10, 2008 1:24 pm Předmět: |
|
|
PaM to zatia¾ opísal najpresnejšie, ale stále to nevysvet¾uje rozdielny tlak dusíku v guliach pri rôznych nastaveniach jazdnej výšky.
1. hmotnos auta - tlak na piestnice - je konštantný
2. mení sa objem LHM (pri rôznych rovnovážnych nastaveniacj jazdnej výšky)
3. keďže piestnica nemá žiadne pružiny, tlak LHM by mal by v oboch nastaveniach jazdnej výšky KONŠTANTNÝ, keďže sily ktoré vplývajú na piestnicu sú váha auta a tlak dusíku v guli -> obe konštantné.
Tlak z čerpadla LHM vplyv nemá, keďže ho korektor po dosiahnutí rovnovážnej polohy tiahla uzavrie.
Takže asi stále nevieme príčinu
_________________ C5 Tourer 2.0 HDi 143k Exclusive
Xantia Break 2.0 HDi 66kW Plaisir |
|
Návrat nahoru |
|
|
Raww
Založen: 26.11.2006 Příspěvky: 192 Bydliště: Jihlava
|
Zaslal: čt duben 10, 2008 1:25 pm Předmět: |
|
|
PaM napsal: | Čtěte a bděte
|
možná čtu blbě
Ale tohle snad pravda je PaMe, ne?: Korektor (ideálně těsný) oddělí - když je dosažena požadovaná vejška - pístici s koulema od vysokýho tlaku od čerpadla a AKU koule, takže z okruhu pístnic a koulí NEMÙŽE utéct zpět LHM a ani se nemůže snížit její tlak... _________________ X2 Break 2,1TD Exclusive, HA, KOMFORTi
|
|
Návrat nahoru |
|
|
Lukash_
Založen: 30.1.2007 Příspěvky: 24 Bydliště: Kolín
|
Zaslal: čt duben 10, 2008 1:59 pm Předmět: |
|
|
No, je-li ideální kapalina nestlačitelná, tak pro zvednutí je sice potřeba větší tlak, který překoná tlak působený tíhou auta, ale po uzavření tlaku korektorem, se tlak vyrovná na původní, pokud je tedy auto celou dobu stejně zatížené. Jestliže by tam byl pořád ten vyšší tlak, tak by se auto pořád zvedalo.
Je to jednoduché pravidlo akce a reakce, kromě jiného.
Naposledy upravil Lukash_ dne čt duben 10, 2008 2:00 pm, celkově upraveno 1 krát. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Buchta
Založen: 26.11.2006 Příspěvky: 868 Bydliště: Praha 3
|
Zaslal: čt duben 10, 2008 1:59 pm Předmět: |
|
|
A co třá velkej nafukovací míč, na kerej se sedává, dyš je v něm 0 ATM je placatej a sedíme na zemi a nepruží, dyš dáme 1 ATM je nějaká vejška a pěkně pruží, dyš dáme 2 ATM míč je plnej a tvrdej a nepruží vůbec..... Samo po každý změně tlaku uzavřeme nafukovací otvor ( korektor ) Nedá se to òák přirovnat ke XA?
Estli je to blbost, nevšímejte si toho..... _________________ X2 Break 1,8i 16V, B.J. 1998, KOMFORTi
červená je červená i dyš už to není co to bejvalo, číňani krpatý
|
|
Návrat nahoru |
|
|
Lukash_
Založen: 30.1.2007 Příspěvky: 24 Bydliště: Kolín
|
Zaslal: čt duben 10, 2008 2:06 pm Předmět: |
|
|
Buchto: Tohle by šlo přirovnat naprosto perfektně k nákladním autům a atuobusům, který pérujou na vzduchovývh měcháh, které jsou nafouknuté vzduchem a při změně výšky se mění tlak vzduchu v měchách, jenže vzduch je stlačitelný. My měníme množství kapaliny, která je stlačitelná tak zanedbatelně, že by to nemělo mít vliv a dusíku v koulích je pořád stejně, takže pes musí být zakopaný v něčem jiném... ale v čem? |
|
Návrat nahoru |
|
|
ok2ucx
Založen: 22.2.2007 Příspěvky: 455 Bydliště: Zubří, východní Morava (Valašské království)
|
Zaslal: čt duben 10, 2008 2:17 pm Předmět: |
|
|
Ahojky,
když zalistujete mírně zpět, už to tu bylo zmíněno - zřejmá chyba úvahy je zde:
sgt napsal: | 1. hmotnos auta - tlak na piestnice - je konštantný
|
totiž ne celá váha auta spočívá na pístníci, jsou tam další prvky nápravy a hmotnost auta se dělí mezi ně a pístnici. A se změnou výšky se mění pákové poměry
(někde to tam bylo - ty vektory) - část váhy se roznese jinam/jinudy. Koukněte se na nápravu, co tam toho je.
Objem LHM nemá vliv.
P. _________________ Volvo S60 T5 Volvo V70 D5 VW Brouk 66 |
|
Návrat nahoru |
|
|
|
|
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
|
|