Club Citroen Xantia
Dnešní datum: 19. 03. 2024  Hlavní stránka :: Seznam rubrik :: Download :: Odkazy :: Komentáře :: Xantiaclub na FB  

Hlavní menu
lisanslı canlı bahis, casino siteleri ve güvenilir canlı siteler https://www.hbspc.com/ bulabilirsiniz



Zjištění roku výroby

Zadej čtyřmístné číslo vozu




Datum výroby


Nejčtenější články

Neexistuji vhodna data!



Články a návody

* Oprava motorku teplotního čidla klimatizace

Vydáno dne 31. 01. 2005 (33899 přečtení)

   Ikdyž jsem relativně čerstvým uživatelem houpacího vozu Xantia, nedalo mi to, abych se něčemu nepodíval na zoubek. Tentokrát se jedná o věc týkající se klimatizace a topení.Již zde bylo ve fóru zmiňováno, že nejčastější příčinou podivného teplotního průběhu klimatizace obecně (topení i chlazení) může být závada tzv."nasávacího motorku", a to jeho velké znečištění a tím vlastně "zadření".



   Motorek se točí pomalu a nebo vůbec. Neukážu Vám zde silně znečištěný motorek, protože za účelem tohoto článku jsem ho rozebral podruhé (neměl jsem poprvé foák). 
   Na palubní desce vedle hodin vpravo je čtvercová mřížka. Když máte otočen klíček do polohy start tak, aby se rozběhl běžný ventilátor topení, za touto mřížkou se nachází termistor a hluboko za ním onen motorek. Ten svou funkcí má způsobit podtlakový efekt, tah směrem dovnitř.Takže pokud k mřížce přiložíme cigaretu nebo nějakou vonnou tyčinku, musí se dým nasávat do oné mřížky. Něděje-li se tak, je něco špatně. A proto musíme ověřit, zda jmenovaný motorek není znečištěn, či jinak vyřazen z funkce.

   A pustíme se do toho. Nejdříve odstraníme tu krycí mřížku, pod kterou objevíme čouhající termistor modré barvy.

1 2






   Nyní se potřebujeme dostat zezadu na motorek, abychom ho mohli vycvaknout z přístrojové desky ven. Vyndáme proto digitální hodiny.

3 4






   Teď už vidíme co to tam vzadu je všechno za dráty. Ale je to vidět hodně špatně. Je to úzký prostor i na ruku. Vzadu vidíte motorek připojený k průchodce vzduchu.

5






   Motorek s průchodkou drží v desce dost dobře a je potřeba dost zatlačit zezadu, aby se nám ho podařilo vytlačit ven. Odpojíme konektor od hodin. Pro další postup vřele doporučuji vymontovat autorádio. Můj postup je popsán pro rádio schovávané za sklápěcí štítek. Nevím jak složité je vyndání originálního rádia Citröen, ale v mém případě stačí povolit čtyři torxy a odpojit rádio od konektorů a antény a je venku. Teď teprve bude vidět pro nás důležitý hnědý konektor. Konektorem vedou čtyři vodiče. Dva šedé, jeden červený a jeden černý. Ten rozpojíme. Pozor, je z boku nasunut na přídržnou svorku a z této svorky vlastně sjede (pak se tam hůř nasazuje).

6






   Po rozpojení tohoto konektoru nám již zbývá jen vypáčit motorek s průchodkou z palubní desky. Nebojte se trochu víc zatlačit zároveň při pohybu nahoru a dolů, čtvercová průchodka povolí a vyletí směrem k Vám. Průchodku s připevněným motorkem a kabelem s konektorem vytáhneme otvorem ven. A je mrška venku.

7






   Teď můžete auto zavřít a jít si sednout pěkně do teplíčka (dělal jsem to v listopadu) ke stolu.

   Další činnost bude totiž spočívat v téměř kompletním rozmontování tohohle špunta. Pokud jste zdatnější elektrikáři, bude se Vám lépe dělat se zdrojem napětí 12V a mikropáječkou. Nebudete muset motorek zkoušet tak , že budete odbíhat pořád do auta.
   Nejdříve musíme oddělit vlastní průchodku od krytu motorku. Pozor toto spojení je provedeno vlastně vlisováním dvou rýh do těla klece vrtulky. Je potřeba trochu nešetrného páčení, obvod objímky se musí trochu roztáhnout, aby jsme zamáčknutý kus hmoty dostali na povrch.

8






   Ztíženému stahování navíc napomáhá skutečnost, že se pod touto částí nachází gumový těsnící kroužek.

9






   Opatrně stáhneme průchodku, ve které prochází uzounký pásek plošného spoje, na kterém je připojen ten termistor. Až se nám to podaří, budeme pokračovat právě tím kroužkem. Sundáme opatrně i jeho.

10






   To je příprava na to, abychom následně mohli odpojit, tedy vlastně odpájet, destičku s termistorem od bílého plochého kablíku, který pokračuje pláštěm motorku až do destičky s elektronikou. Pozor při pájení, a pásek příliš nezahřejete, jinak ho poškodíte. Protože budeme pásek vytahovat později přes úzkou škvírku, plochými kleštěmi srovnáme zahnuté drátky na konci bílého vodiče.

11






   Pokud jste se dostali až sem a bez poškození čehokoli, jste dobří. A teď dál. Pokračujeme z druhého konce. Nejdříve vycvakneme krytku, která drží přívodní kabely na "zadku" motorku. Po vycvaknutí to vypadá tedy takhle.

12






   Nyní musíme vytáhnout "střeva" motorku z pláště, abychom měli maximální přístup k vrtulce motorku. Kryt z umělé hmoty motorku vycvakneme po obvodu na místech se zelenými kroužky, gumový chránič motorku (červený) vytáhneme za pomocí zmačknutí (hrotem šroubováku např.) na místech označených červeným kroužkem. Pozor na drátky od vinutí a na plochý kablík bílé barvy, nic nesmíme utrhnout. Pomalu vysuneme ven. A je to. Zbývá jen sundat vrtulku z osičky (pozor je pod ní podložka - neztratit) a máme vše rozebráno.

13 14 15






16 17






   Teď vyčistěte vrtulku, klec ve které se točila, stator motorku (prostor mezi těmi plíšky) a lehce namažte osičku vrtulky třeba WD40. Pro úspěšnost Vašeho zásahu bude stačit, když vrtulku vsadíte zpět na osičku a na vodiče červený a černý na konektoru připojíte 12V. Vrtulka by se měla točit. Pokud jste čistili dobře a vrtulka se přesto netočí, závada může být v elektronice motorku. Pro tento případ mám zde pouze několik naměřených hodnot.Můžete si tak i ověřit, zda-li termistor není přerušen.

- normální odběr běžícího motorku je asi 50mA
- pokud má motorek poruchu, nevytváří el.mag. pole byl odběr kolem 120mA
- termistor: teplota 23-24°C....................................9,6 kΩ
    zahřátí na teplotu lidského těla po dobu 30s..........7,1 kΩ

   Pokud vše funguje jak má, začneme vše skládat dohromady.

1. Nasadíme podložku s vrtulkou na osičku
2. Zasuneme motorek v červeném gumovém chrániči zpět do klece, přitom opatrně provlékáme i plochý bílý kablík pro termistor
3. Nasadíme těsnící kroužek tak, že nám zároveň drží bílý plochý kablík

18






4. Připájíme si destičku s termistorem
5. Stáhneme bílý plochý kablík do prostou elektroniky motorku tak, aby se destička termistoru opřela o zobáčky

19 20






6. Nasadíme zadní kryt motorku, srovnáme přívodní kablíky a zacvakneme rozpírací krytku mezi nimi
7. Nasadíme poslední část, průchodku. Do její drážky přitom nasouváme destičku s termistorem. Dáváme pozor na těsnění a zářezy, které jsme museli při demontáži trochu rozpáčit. Doporučuji zakápnout lepidlem nebo zavařit páječkou.

21






8. Takto zkompletovaný motorek vložíme zpět do palubní desky, připojíme hnědý konektor, odzkoušíme funkci. Zamontujeme zpět rádio, připojíme a vsadíme zpět zhodiny a nasadíme krytku termistoru.

   Pokud jsme udělali vše správně, naše palubní deska vypadá takhle

22






   a za mřížkou se spokojeně vrtí motorek.

   Děkuji za pozornost , že jste to vydrželi až sem, a přeji mnoho šastných kilometrů.

monro


Související články:
Výměna tepelné pojistky v regulátoru ventilátoru (30.07.2011)
Přetěsnění aktuátorů na čerpadle Epic (04.02.2011)
Výměna táhel řazení (18.02.2009)
Oprava vložky zámku na X1 (21.01.2009)
Oprava zadní rolety Xantia Kombi (01.11.2008)
Výměna gumového kloboučku ("dudlíku") na brzdovém válci (29.04.2008)
Výměna starých kulek na zadním korektoru (20.11.2007)
Automatické rozsvícení světel 3 (29.08.2007)
Oprava šikmo sjetých zadních brzdových destiček (13.04.2007)
Levné čidlo ABS - EasySenzor (28.02.2007)
Palubní počítač pro Xantii HDI (12.01.2007)
Výměna žárovek v přístrojové desce X2 (01.09.2006)
Čištění váhy vzduchu u Xantia HDI 110k (19.06.2006)
Montáž dálkového ovládání jablotron (13.03.2006)
Výměna skla ve dveřích (05.03.2006)
Výměna radiátoru topení (02.03.2006)
Výměna drážkového „ klínového“ řemene u motoru V6 (21.02.2006)
Automatické rozsvícení světel 2 (15.02.2006)
Rozebrání dveří (02.02.2006)
Oprava posilovače řízení (25.01.2006)
Jak sundat zpětné zrcátko (21.01.2006)
Automatické rozsvícení světel (19.01.2006)
Stříkání oleje měrkou či olejovým víčkem (16.01.2006)
Výměna pylového filtru (25.08.2005)
Oprava zadního přidřeného stěrače (14.07.2005)
Měření čidel ABS (29.06.2005)
Oprava přepínače blinkrů (29.06.2005)
Výměna LHM kapaliny v praxi (20.06.2005)
Hydraktiv 2 to je pohodlíčko ! (19.05.2005)
Seřízení výšky v praxi (15.04.2005)
Repase alternátoru Valeo (25.03.2005)
Seřízení lanka ruční brzdy (11.03.2005)
Seřizování výšky na Activě (10.03.2005)
Kontrola tlaku v koulích – protitlakem. (25.02.2005)
Výměna teplotního čidla chladící kapaliny (07.11.2004)
Hydropneumatické odpružení u Citroënů (21.10.2004)
Výměna tyčky stabilizátoru (20.09.2004)
Výměna rozvodového řemene (15.09.2004)
Úprava spínací skřínky (05.08.2004)
Postup opravy zadního výškového korektoru 2 (07.07.2004)
Postup opravy zadního výškového korektoru (09.06.2004)
Výměna plastových táhel korektoru (05.06.2004)
Oprava signalizace opotřebení brzdových destiček (18.05.2004)
Výměna motorového oleje (20.02.2004)
Baterie (05.02.2004)
Výměna LHM kapaliny (04.02.2004)
[Akt. známka: 1,65 / Počet hlasů: 55] 1 2 3 4 5
Celý článek | Autor: Monro | Počet komentářů: 16 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek Ukaz("zdroj")!=''): echo '| Zdroj: '.$GLOBALS["clanek"]->Ukaz("zdroj").' '; endif; ?>

Náhodný obrázek
Koupě motoru - 5
Z koupě motoru nakonec vzešla koupě celého auta.
zobrazení: 6312
známka: 2.67


Kalendář
<<  Březen  >>
PoÚtStČtSoNe
    1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Inzerce


Vytvořeno za pomoci phpRS(c)2002
© Xantiaclub.cz
Obsah serveru Xantiaclub.cz je chráněn autorským zákonem.
Publikování nebo šíření jeho obsahu v jakékoliv podobě, bez písemného souhlasu autorů, je nezákonné.