Club Citroen Xantia
Dnešní datum: 06. 07. 2020  Hlavní stránka :: Seznam rubrik :: Download :: Odkazy :: Komentáře  

Hlavní menu



Zjištění roku výroby

Zadej čtyřmístné číslo vozu




Datum výroby




Články a návody

* Citroën Xantia, díl 3

Vydáno dne 03. 03. 2004 (32784 přečtení)

Dobrý den přátelé,

rád bych vás přivítal u třetího dílu, který bude navazovat na díl předchozí. Dnes se budeme věnovat popisu interiéru Xantie, výbavě a technologiím, které se do Xantií dodávaly.
Jelikož Xantie patří mezi rozměrově velká auta, velice dobře se do ní nasedá i lidem většího vzrůstu. Jediný problémek, a sám jsem se s ním setkal v případě starší „vyfouklé“ Xantie stojící u chodníku, která navíc nemá i tzv. protipadací kouli, je samotné nastupování, jež může vypadat nemotorně a někdy i docela směšně.

  Asi nemusím dál rozebírat, co tím myslím, když je chodník ještě výše položený než vozovka. :o)) Dále musím všechny nové majitele, i ty stávající, upozornit, aby si dávali dobrý pozor, jak se svým miláčkem parkují a hlavně jestli je jejich autíčko vybaveno právě onou „protipadací“ koulí. Jedná se převážně o starší Xantie, r.v. 93‘, ale viděl jsem i novější, kde pravděpodobně také nebyla. Je téměř jisté, že během několika hodin auto klesne do nejnižší polohy, a může se stát, že předek i zadek padne na patník a poškodí se, nebo odře. Musím ovšem říci, že to, za jakou dobu auto klesne, je u každého vozidla velice různé, a proto doporučuji každému,   aby si to své autíčko ohlídal a sám si zjistil, jak se mu auto chová. A nejdůležitější je stav samotného „hydropérování“, jaký je tlak v systému, jeho těsnost a podobně. To na úvod.

  Tak dál. Celá palubovka je udělána velice střídmě, to jí ale nebere na praktičnosti, jelikož ovládání všech systémů a komponent je velice jednoduché, snadné a velmi lehce zapamatovatelné. Prostě nic složitého, ale také nic světoborného. Já si na krásu moc nepotrpím, ale musím říci, že palubovka a přístrojová deska na mě dělají dobrý dojem.

  U Xantií, jelikož byly vyráběny dvě verze, se setkáme se dvěma různými provedeními interiéru, u řidiče bez větších rozdílů, ale u spolujezdce zřetelně odlišného.

stará verze




nová verze



  Rozdíl, o kterém jsem psal výše, je u spolujezdce, a mám na mysli tu „tyč“. Jak je vidět, tento detail se objevuje pouze u první verze Xantie. Když jsem si Xantii kupoval, tak jsem pořád nechápal, na co že to tam je a proč to tam vůbec je. Jestli to je vyztužení karosérie, nebo „jen“ estetický doplněk. A do teď to nevím. Dlouho jsem si zvykal, že to tam ta má Xantie má, ale musím říci, že je to velmi praktická věc. Používám to totiž na mobilní telefony, mapy a různé předměty, které by jinak po palubovce bezútěšně poletovaly či vůbec nešli položit, ale pod touto tyčí vše krásně drží.

  Další taková menší rarita u první verze Xantie, na kterou jsem si také chvíli musel zvykat, je otočení rychloměru s ukazatelem otáček motoru. Zatím v žádném jiném autě jsem to neviděl. Obrácení je pouze u prvních verzí vyráběných do roku 1998. Nicméně mně to vůbec nevadí.

  Pokud se zaměříme na část palubovky u řidiče a na přístrojovou desku, je velice dobře osvětlena, síla osvětlení se dá také nastavit. U různých Xantií lze najít několik rozdílů ve vybavení palubovky a přístrojové desky, vše je závislé od výbavy vozu. Není mi vůbec jasné, podle čeho se vybíralo, které auto bude mít navíc např. ukazatel teploty motorového oleje, když např. 2.0i z roku 94‘ ho mít může, ale 2.0Hdi z roku 98‘ jej nemá. Takže nemá cenu po tom pátrat a dále rozebírat, protože je jasné, že každé auto a typ to má jinak. A takových věcí je ve voze povícero např. čidlo na hladinu ostřikovací kapaliny a spousta dalších věcí. Možná to bude tím, že naše auta jsou povětšinu dovezená ze zemí EU a rozdíly určitě budou např. i mezi vozidlem z Francie a z Holandska. Viděl jsem několik základních rozdílů: např. umístění tlačítka pro klimatizaci, někde je u hodin, jinde na liště u volantu, zapínání mlhových světel, rozmístění tlačítek Hydroaktivu a další. Jak jsem ale říkal, je to dáno celkovou výbavou vozu a pravděpodobně i zemí prodeje.

  Co se týče výbavy, která se do Xantií dávala, tak ty nejzákladnější vozy měly pouze přední el. okna, zadní stěrač, výškově nastavitelné sedadla a volant. Do některých prvních Xantií se nedodávalo ani ABS. Hydroaktiv byl pouze za příplatek, a to i u novějších verzí. Sám jsem měl možnost vidět Xantii verze 2 a ta Hydroaktiv také neměla. To ale neznamená, že tyto Xantie nemají hydropneumatické pérování. Ale o tomto až někdy příště. Dále jsou vidět Xantie bez originálního rádia a také bez volantu, kde se dá toto rádio ovládat. Jinak se do Xantií sériově dávala klimatizace, ABS, airbagy (jak ve předu, tak později i z boku), el. zrcátka, okna, vyhřívané sedačky, dešťové senzory a mnoho dalších vymožeností. Jediná věc, se kterou se v Xantii nesetkáte, je palubní počítač. A to mě docela štve při představě, že toto auto se prodávalo v letech, kdy palubní počítače byly běžně do aut montovány. A když si vezmu, že cena některých modelů Xantií s max. výbavou pomalu dosahovala až k miliónu, tak se divím, že taková běžná věc tam není. Jasně citroen vyráběl model XM a tam počítač byl. Asi považoval Xantii za nižší třídu a prostě se do nich počítač nemontoval. Docela mě to mrzí, ale na druhou stranu nezabíjí. Takže to byla pouze úvaha a stesk. Další věc, kterou musím vytknout, je pramálo odkládacího prostoru. Prostě je ho tam podle mě opravdu málo. Šuplík u spolujezdce, jestli se tomu dá říci šuplík, je malý, pokud máte ještě airbag, tak v podstatě žádný. Pokud máte kódovací zařízení ztrácíte další prostor. Trocha více místa je ve dveřích a novější Xantie mají odkládací prostor v ruční opěrce řidiče.


  Xantie je opravdu velký vůz a svými rozměry odrazuje kdekoho. Pro posádku má dostatek prostoru jak ve předu, tak, a to je důležité, i v zadu. Sezení je velice pohodlné na všech čtyřech místech, lidé nenaráží hlavou o strop, jak je to v ostatních autech. Zadní sedadlo je oddělené opěrkou, ve které je otvor do kufru pro rozměrnější zavazadla, jako jsou například lyže. Auto je stavěné na delší cesty a hlavně pohodlí tomu nasvědčuje.

  Co se týče kufru, tak ten je prostorný i u sedanu a dá se slušně naložit a po sklopení sedaček poměrně dost zvětšit. Break (kombík) je na tom podstatně lépe a kufr v něm je tedy opravdu obrovský. Výhodou Xantie je, že rezervní kolo je pod kapotou vozu, tedy ne v kufru, jak to bývá u ostatních vozů. Je to velice praktická věc a při výměně defektu nemusíte vykládat obsah kufru, abyste se vůbec dostali k rezervě. Další věcí, kterou musím zmínit je, že jakkoli svou Xantii zatížíte, naložíte, pořád bude ve stejné výšce a jízda bude stále komfortní a bezpečná. A rozhodně se nemusíte bát, že někde něco urvete, nebo urazíte. A to je jedna z dalších mnohých předností, proč je Xantie vynikající a neodolatelné auto.

  Na závěr tohoto dílu a tématu popisu Xantie bych chtěl říct, že Xantie je z venku i uvnitř velice pěkné auto a mám na mysli jak klasický sedan, tak i kombík. Auto považuji za velice spolehlivé, ale jeho stav musí být více kontrolován a musí mu být věnováno více času a sakra i dost peněz za originální i neoriginální díly. Někdy mě některé částky podlamují kolena, ale naštěstí existují díly z druhovýroby a další možnosti, jak se vyhnout tornádu v peněžence. A to nemluvím o cenách prací v servisech a jejich kvalitě. Asi každý víme své. Nicméně musím dát jednu radu. Někdy je nutné investovat do originálu, zvlášť u velmi namáhavých dílů. Musím říci, vyplatí se to. A jelikož se jedná o technicky vyspělé auto a oproti jiným autům i složitější (hlavně systém pružení), nezbývá nic, než se tomu podřídit. Ovšem potom vám auto bude dělat službu a bude vám sloužit tak, jak od něj očekáváte. Tedy super komfortní jízda, pohodlí ve voze a motor, který vás doveze tam, kam potřebujete. Ach jo, škoda že ty naše auta nejsou nová. Nic z toho bych tady nemusel psát. Tak to je vše přátelé.

Díky a čus bus příště
Alien

 


Související články:
Hydropneumatické odpružení - prostě HYDRA (15.01.2008)
Citroen Xantia, díl 5 (20.02.2006)
Jdeme kupovat Xantii (02.08.2004)
Citroën Xantia Coupe (01.04.2004)
Citoen Xantia, díl 4 (23.03.2004)
Citroën Xantia, díl 2 (26.02.2004)
Citroen Xantia, díl 1. (12.02.2004)
[Akt. známka: 1,90 / Počet hlasů: 30] 1 2 3 4 5
Celý článek | Autor: Alien | Počet komentářů: 27 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

Celkový počet registrovaných Xantií na XV :
10

Úprava přihlášeného účastníka!
Registrace nového účastníka!
Zrušení registrace
Seznam přihlášených

Náhodný obrázek
Ales..158
Ales..158
zobrazení: 5701
známka: 0

Poslední komentáře
bez titulku
"Taky jsem zvazoval prijet v sobotu na kuka . . . "
POZOR !!! Změna termínu konání 17.Xantia víkendu !!! 18.9.2020 – 20.9.2020
bez titulku
"Škoda, já tě předtím vyzýval k velorexu, n . . . "
POZOR !!! Změna termínu konání 17.Xantia víkendu !!! 18.9.2020 – 20.9.2020
bez titulku
"Tak si to hezky užijte, to určitě nepřijed . . . "
POZOR !!! Změna termínu konání 17.Xantia víkendu !!! 18.9.2020 – 20.9.2020
bez titulku
"Díky za info, četl jsem už jinde. Mě to za . . . "
POZOR !!! Změna termínu konání 17.Xantia víkendu !!! 18.9.2020 – 20.9.2020
bez titulku
"Tak jsi to ty :-) nedojedeš velorexem? :-)"
Xantia víkend XVII - 22.5.-24.5.2020
bez titulku
"Ahoj sice nejsu Zdeněk ale Honza, ale na s . . . "
Xantia víkend XVII - 22.5.-24.5.2020

Kalendář
<<  Červenec  >>
PoÚtStČtSoNe
  1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31   



Vytvořeno za pomoci phpRS(c)2002
© Holfi Xantiaclub.cz
Obsah serveru Xantiaclub.cz je chráněn autorským zákonem.
Publikování nebo šíření jeho obsahu v jakékoliv podobě, bez písemného souhlasu autorů, je nezákonné.