Club Citroen Xantia
Dnešní datum: 24. 08. 2019  Hlavní stránka :: Seznam rubrik :: Download :: Odkazy :: Komentáře  

Hlavní menu



Zjištění roku výroby

Zadej čtyřmístné číslo vozu




Datum výroby


Nejčtenější články

Neexistuji vhodna data!



Články a návody

* Výměna motorového oleje

Vydáno dne 20. 02. 2004 (60853 přečtení)

Originál článek napsal vrabi

Jelikož se často na debatě řeší, jaké by se měli používat oleje, tak jsem se pokusil tuto tématiku trochu rozebrat.
    V první řadě si musíme rozmyslet, jakým způsobem chceme provozovat auto, zda požadujeme co nejvyšší výkon a nebo jezdíme ráno do práce a odpoledne zpátky.
    Pokud provozujeme-li auto v městském případně kombinovaném provozu, pak je zbytečné utrácet vysoké sumy za plně syntetické oleje, plně nám postačí kvalitní minerál či polosyntetika.



   Vedou se velké diskuze o tom jaký olej a od jakého výrobce je lepší, je to však víceméně jedno. Je důležité kupovat oleje od známých výrobců a nenechat se zlákat levným noname olejem od kamaráda, nebo ještě lépe slévaným ze sudu s původem nejasným, třebaže označeným světoznámým logem.

   U olejů jsou důležitým kritériem specifikace.

      Dalším kritériem pro výběr oleje je viskozita,  - schopnost trvalého mazání,při námaze zachovat kontinuitu, nepřerušit ochranný povlak 

  Dříve se používaly oleje podle ročních období. Na léto hustší a na zimu řidší. Dnes používáme převážně oleje celoroční.

   Značení viskozity je ve tvaru např. SAE 15W–40, písmena znamenají normu, první číslo nám udává možnost použití oleje v zimě a druhé číslo nám udává použitelnost oleje za vyšších teplot (v létě).

   Zimní označení vymezuje tzv. "startovatelnost" motoru při nízkých teplotách. Obecně platí, že čím nižší je číslo zimní třídy, tím nižší může být teplota okolí, přičemž je zajištěno snadné spuštění motoru, tzn. olej není příliš viskózní ("hustý").

   Letní označení garantuje dostatečnou viskozitu oleje za vysokých letních teplot. Čím vyšší je číslo letní třídy, tím vyšší může být teplota okolí při zabezpečení dostatečného mazání motoru, tzn. olej není příliš nízkoviskózní, což by zapříčinilo trhání mazacího filmu.

     Je samozřejmě možné používat i oleje jiné viskozity, jedná se zejména o oleje syntetické, v tom případě je potřeba být důkladně seznámen se stavem svého motoru.

   OLEJE S RŮZNOU SPECIFIKACÍ  ZE ZÁSADY NEMÍCHEJTE, V PŘÍPADĚ NEJISTOTY POUŽIJTE OLEJ PROPLACHOVÝ.

Rozdělení olejů dle viskozity  (zdroj PARAMO)

SAE  (USA  norma)

Zimní třídy -0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W

Letní třídy - 20, 30, 40, 50, 60

Pro naše klimatické pásmo je nejběžnější SAE 15W-40

Tabulka specifikace motorových olejů dle SAE:


 

Tabulka specifikace motorových olejů dle API:

Benzínové motory - S

Naftové motory - C

SD

pro motory od roku výroby 1968, zastaralé specifikace olejů do starších motorů, motorů s nízkým zatížením a malými požadavky na kvalitu

CC

pro motory od roku výroby 1961, zastaralé specifikace pro málo zatěžované motory a motory starší konstrukce.

SE

pro motory od roku výroby 1971, splňují požadavky výrobců motorů až do roku 1979

CD

pro motory od roku výroby 1970, obsahují přísady proti vysokoteplotním usazeninám a proti korozi ložisek.

SF

pro motory od roku výroby 1980, oleje pro zátěžové motory se zvýšenou oxidační stabilitou a protioděrovými vlastnostmi

CE

pro motory od roku výroby 1983, pro vysoce namáhané motory, není vhodné pro delší výměnné lhůty.

SG

pro motory od roku výroby 1989, splňují nejvyšší požadavky na ochranu před opotřebením a zamezování tvorby kalů.

CF

pro motory od roku výroby 1983 a to i s nejvyšším stupněm přeplňování používané v nejnáročnějších podmínkách.

SH

pro motory od roku výroby 1993, zostřené požadavky na zkoušení oleje, nejtěžší provozní podmínky.

CG

oleje pro velmi zatížené motory nákladních automobilů splňující požadavky na dlouhé intervaly výměn náplně.

SJ

pro motory od roku výroby 1996, zlepšení v ukazatelích jako těkavost, oxidační stabilita, obsah P zohledňuje nejpřísnější emisní limity a nároky na úsporu paliva.

CI-4 - zaveden od r. 2002

  Tabulka specifikace motorových olejů dle ACEA:

  Nástupce CCMC - Asociace evropských konstruktérů vozidel, od r. 1991. Základní rozdělení je do tří skupin - pro motory zážehové - skupina A , pro vznětové motory B a pro vysokovýkonné vznětové motory E. Výkonnostní stupeň je udáván číslem.

A1Oleje aditivované proti tvorbě úsad na pístu, tvorbě kalů, opotřebení a oxidaci za vysokých teplot. Splňují požadavky na superlehký běh a úsporu paliva. Hodí se jen pro některé motory.
 
A2Oleje určené pro většinu benzínových motorů s běžnými výměnnými intervaly
 
A3Oleje určené pro vysoce zatěžované benzinové motory nebo pro prodloužené výměnné intervaly dle doporučení výrobce motoru
 
A4Rezervováno pro budoucnost pro benzinové motory s přímým vstřikováním
 
A5Vysoce stabilní oleje určené pro prodloužené výměnné intervaly ve vysoce zatěžovaných benzinových motorech. Splňují požadavky na superlehký běh a úsporu paliva. Vhodné jen pro některé motory.
 
B1Oleje s vysokou ochranou pístu před tvorbou úsad a vaček proti opotřebení za vysokých teplot, s dobrou dispergací sazí. Splňují požadavky na superlehký běh a úsporu paliva. Hodí se jen pro některé motory.
 
B2Oleje pro použití v lehkých dieselových motorech, především s nepřímým vstřikováním, s normálními výměnnými intervaly.
 
B3Oleje pro použití ve vysoce zatěžovaných lehkých dieselových motorech nebo pro prodloužené výměnné intervaly dle doporučení výrobce
 
B4Stabilní oleje pro použití ve vysoce zatěžovaných lehkých dieselových motorech s přímým vstřikováním a také vhodné pro aplikaci dle B3
 
B5Vysoce stabilní oleje určené pro prodloužené výměnné intervaly v lehkých dieselových motorech. Splňují požadavky na superlehký běh a úsporu paliva. Jsou vhodné jen pro speciálně konstruované motory
 
E1Oleje s vysokou ochranou pístu před tvorbou úsad a vaček proti opotřebení
 
E2Oleje poskytují oproti E1 nižší opotřebení motoru a lepší čistící vlastnosti
 
E3Oleje stejné jako E2, navíc lepší ochrana vaček proti opotřebení, stabilita viskozity, lepší dispegrace sazí, odolnost proti zalešťování stěn válců. Umožňují prodloužení výměnných intervalů dle doporučení výrobce motoru.
 
E4Stabilní oleje pro vznětové motory s ještě větší stabilitou viskozity a lepšími ochrannými vlastnostmi než E3. Jsou určeny pro motory splňující požadavky emisních předpisů EURO1, EURO2, EURO3. Umožňují prodloužení výměnných intervalů dle doporučení výrobce motoru.
 
E5Vysoce stabilní oleje určené pro prodloužené výměnné intervaly v těžkých dieselových motorech splňujících požadavky emisních předpisů EURO1 až 3. Umožňují prodloužení výměnných intervalů dle doporučení výrobce motoru.

Další možné normy:

API     - USA - (častá)

ACEA - Francie, EU (jedna z nejpoužívanějších)

CCMC - Francie, EU (zastaralá, používá se ojediněle)

MIL-L - USA army

VW, MB, VOLVO  a pod. -   podle výrobců vozidel

Několik základních  srovnání různých značení

 

TOTALSAEAPIACEAbod tuhnutí °C
QUARTZ xx  0W-40SJ/CF/ECA3, B3, B4-49
QUARTZ 9000  5W-40SL/CF/ECA3, B3, B4-40
QUARTZ 700010W-40SJ/CF/ECA3, B3-38
QUARTZ 500015W-40SJ/CF-4A2, B2, E2-30
     
     
     

 

Jak známo, Citroën doporučuje TOTAL, to je však jen doporučení, při zachování specifikace lze použít olej jakékoli značky. Určitě však není bez zajímavosti cena-a ta kupodivu hraje pro TOTAL 7000, v polosyntetice jeden z nejlevnějších.

 Přechod mezi různými druhy olejů:

   Při zakoupení vozu většinou není znám druh oleje ani počet najetých kilometrů.

   Proto je vhodné vždy olej co nejdříve vyměnit.

   Pokud dáváme jako novou náplň minerální olej, stačí jen původní náplň nechat důkladně vytéct.

   Když však nevíme jaký olej byl v původní náplni a  chceme použít polosyntetický olej, je potřeba zjistit v jakém stavu je vnitřek motoru.

   Pokud je zakarbonovaný, lze výměnu provézt pouze po použití vyplachovacího oleje nebo speciálního přípravku pro vyčištění motoru (např. Wynn’s Oil System Cleaner nebo Wynn’s Motor Cleaner). Při aplikaci je třeba se vždy držet návodu a postupu pro použití.

   Polosyntetické a syntetické oleje mají totiž vysokou schopnost rozpouštět veškeré úsady a pokud byl motor dlouhodobě provozován na méně kvalitní olej, dojde v krátké době k rozpuštění veškerých úsad a hrozí pak ucpání olejového filtru či mazacích kanálů a tím i k možnému zadření motoru.

   Je proto lepší při první výměně použít kvalitní minerální olej, potom teprve polosyntetiku a u té zkrátit první výměnnou lhůtu alespoň o 1/3.

    Veškeré tekuté přípravky pro „generálku motoru za provozu“ a jiné nesmyslné reklamní slogany jsou pouze taháním peněz z kapes neinformovaných zákazníků, v lepším případě se nestane nic, dojde ke krátkodobému snížení hlučnosti motoru a to je vše. Bohužel spousta těchto přípravků obsahuje ve velké míře látky vysoce škodlivé pro motor, jedná se zejména o sloučeniny chlóru, ten může lehce zničit veškerá gufera a jiná těsnění a způsobit vnitřní korozi motoru.  Když už chcete pomoci svému motoru, utraťte raději peníze za vysoce kvalitní olej a uděláte lépe. Ostatně kdyby ty přípravky fungovaly, proč by je nenabízeli rovnou výrobci olejů? Zamyslete se nad tím, snad  žádný výrobce olejů tyto přípravky nevyrábí či doporučuje.

 Popis výměny motorového oleje:

   Běžná výměna motorového oleje se provádí po ujetí 10 000 km, nebo nejpozději po dvou letech, olej totiž ztrácí své vlastnosti i pokud vozidlo neprovozujeme.V případě zvýšeného namáhání motoru výměnnou lhůtu ještě zkrátíme

1/ důkladně prohřejeme jízdou motor

2/ vyšroubujeme vypouštěcí šroub na spodku vany

3/ náplň necháme důkladně vykapat, zašroubujeme vypouštěcí šroub

4/ vyšroubujeme olejový filtr, pokud nemáme speciální nářadí a filtr nejde povolit rukou, lze jej z boku propíchnout ostrým šroubovákem a vyšroubovat jej

5/ těsnící pryžový kroužek u nového filtru - typ podle výrobce lehce potřeme olejem a filtr namontujeme, utahuje se rukou bez použití nářadí

6/ nalévacím otvorem nalijeme nový olej, kontrolujeme hladinu, lijeme nejdříve na minimum, počkáme pár minut, olej steče do prostoru vany. Potom již doléváme malá množství, čekáme a měříme, až na max.

7/  nakonec pečlivě uzavřeme nalévací otvor 

Toto není dogma, kdo má jiný názor, nebo další radu, jsem připraven cokoli upravit 

Úspěch  při výběru oleje, výměně a mnoho šťastných kilometrů bez poruch přeje FeryT


Související články:
Výměna tepelné pojistky v regulátoru ventilátoru (30.07.2011)
Přetěsnění aktuátorů na čerpadle Epic (04.02.2011)
Výměna táhel řazení (18.02.2009)
Oprava vložky zámku na X1 (21.01.2009)
Oprava zadní rolety Xantia Kombi (01.11.2008)
Výměna gumového kloboučku ("dudlíku") na brzdovém válci (29.04.2008)
Výměna starých kulek na zadním korektoru (20.11.2007)
Automatické rozsvícení světel 3 (29.08.2007)
Oprava šikmo sjetých zadních brzdových destiček (13.04.2007)
Levné čidlo ABS - EasySenzor (28.02.2007)
Palubní počítač pro Xantii HDI (12.01.2007)
Výměna žárovek v přístrojové desce X2 (01.09.2006)
Čištění váhy vzduchu u Xantia HDI 110k (19.06.2006)
Montáž dálkového ovládání jablotron (13.03.2006)
Výměna skla ve dveřích (05.03.2006)
Výměna radiátoru topení (02.03.2006)
Výměna drážkového „ klínového“ řemene u motoru V6 (21.02.2006)
Automatické rozsvícení světel 2 (15.02.2006)
Rozebrání dveří (02.02.2006)
Oprava posilovače řízení (25.01.2006)
Jak sundat zpětné zrcátko (21.01.2006)
Automatické rozsvícení světel (19.01.2006)
Stříkání oleje měrkou či olejovým víčkem (16.01.2006)
Výměna pylového filtru (25.08.2005)
Oprava zadního přidřeného stěrače (14.07.2005)
Měření čidel ABS (29.06.2005)
Oprava přepínače blinkrů (29.06.2005)
Výměna LHM kapaliny v praxi (20.06.2005)
Hydraktiv 2 to je pohodlíčko ! (19.05.2005)
Seřízení výšky v praxi (15.04.2005)
Repase alternátoru Valeo (25.03.2005)
Seřízení lanka ruční brzdy (11.03.2005)
Seřizování výšky na Activě (10.03.2005)
Kontrola tlaku v koulích – protitlakem. (25.02.2005)
Oprava motorku teplotního čidla klimatizace (31.01.2005)
Výměna teplotního čidla chladící kapaliny (07.11.2004)
Hydropneumatické odpružení u Citroënů (21.10.2004)
Výměna tyčky stabilizátoru (20.09.2004)
Výměna rozvodového řemene (15.09.2004)
Úprava spínací skřínky (05.08.2004)
Postup opravy zadního výškového korektoru 2 (07.07.2004)
Postup opravy zadního výškového korektoru (09.06.2004)
Výměna plastových táhel korektoru (05.06.2004)
Oprava signalizace opotřebení brzdových destiček (18.05.2004)
Baterie (05.02.2004)
Výměna LHM kapaliny (04.02.2004)
[Akt. známka: 1,66 / Počet hlasů: 61] 1 2 3 4 5
Celý článek | Autor: FeryT | Počet komentářů: 16 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

Celkový počet registrovaných Xantií na XV :
14

Úprava přihlášeného účastníka!
Registrace nového účastníka!
Zrušení registrace
Seznam přihlášených

Náhodný obrázek
Tunning nebo trable
na zlutou izolacku, tribrna vzduchotechnicka paska.....aby to lepe drzelo :-)
zobrazení: 4528
známka: 2.14

Poslední komentáře
bez titulku
"Bude článek, rád si přečtu o srazu. Už jsm . . . "
Xantia víkend XVI - 10.5.2019 – 12.5.2019
bez titulku
"Pravda a nejen v časáku, ale kdekoliv jind . . . "
Xantia víkend XVI - 10.5.2019 – 12.5.2019
Andréé Citroen
"dejve, v tom časáku píšou, že se narodil v . . . "
Xantia víkend XVI - 10.5.2019 – 12.5.2019
bez titulku
"Bylo to fajn, moc rád jsem vás za viděl, t . . . "
Xantia víkend XVI - 10.5.2019 – 12.5.2019
Re: Teestovacka
"DS nebo CX ???"
Xantia víkend XVI - 10.5.2019 – 12.5.2019
bez titulku
"A co letos diplomy? Budou??? :-) :-)"
Xantia víkend XVI - 10.5.2019 – 12.5.2019

Kalendář
<<  Srpen  >>
PoÚtStČtSoNe
   1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Inzerce


Vytvořeno za pomoci phpRS(c)2002
© Holfi Xantiaclub.cz
Obsah serveru Xantiaclub.cz je chráněn autorským zákonem.
Publikování nebo šíření jeho obsahu v jakékoliv podobě, bez písemného souhlasu autorů, je nezákonné.