Club Citroen Xantia
Dnešní datum: 28. 03. 2024  Hlavní stránka :: Seznam rubrik :: Download :: Odkazy :: Komentáře :: Xantiaclub na FB  

Hlavní menu
lisanslı canlı bahis, casino siteleri ve güvenilir canlı siteler https://www.hbspc.com/ bulabilirsiniz



Zjištění roku výroby

Zadej čtyřmístné číslo vozu




Datum výroby


Nejčtenější články

Neexistuji vhodna data!



Články a návody

* Xantia Activa

Vydáno dne 16. 01. 2004 (13032 přečtení)

Aleš Pakosta poslal přeložený článek Xantia Activa

Překlad originálního článku z roku 1994, autor Jörg Steinhoff

Od představení modelu v dubnu 1993 bylo prodáno, vice jak 300,000 Xantií. (článek podle všeho vznikl někdy v druhé půli roku 1994 – pozn. překl.)

Vůz má úspěch v celé Evropě, kromě Německa, kde v duchu “tradice” lokálního zastoupení CITROENu proběhla pro nový model nudná a nesrozumitelná reklamní kampaň, a co hůře, airbag nebyl montován až do července 1994, kdy už noviny doslova každého maloměsta kritizovaly nový vůz, že nenabízí od začátku to co se stalo již standardem. Slogan společnosti v Německu přitom zněl “Citroen – vice než očekáváte” Zprávy o očekávaných změnách šancí Xantií uspět na trhu jsou slibné. Za prvé, na jaře '95 bude představeno velmi elegantní kombi Xantia Break, následovat bude na podzim '95 třílitrové kupé V6. (O kupé já nic nevím, vy ano? – pozn. překl.) A zatímco většina výrobců automobilů hovoří o pasivní bezpečnosti v konstrukci svých vozů, Citroën opět dělá velký skok vpřed i zavedením elementu aktivní bezpečnosti dosud zcela opomíjeného – řízení bočního náklonu! V lednu 1995 přijde na trh sofistikovaná verze Xantie, zvaná Xantia Activa, vedle níž, z hlediska boční stability, vypadá BMW M3 nebo Porsche Carrera jako stařeček a která dokonce překoná i takové “krále zatáček” (v originále "g-kings") jako je Ferrari 512 TR, Toyota Supra Turbo nebo Corvette ZR-1.

Poprvé na světě bylo poloaktivní zavěšení kol s řízeným odpružením a tlumením, zvané “Hydractive” (Hydroaktivní odpružení) zavedeno sériově na Citroenu XM v roce 1989. Tento systém zavěšení kol byl dale zdokonalen na variantu Hydractive II modelu Xantia v roce 1993 a nyní je doveden ke špičkové dokonalosti ve verzi nabízené u Xantie Activa.

Navíc k šesti hydraulickým koulím systému Hydractive, system ACS (Active Chassis Stabilizing – Aktivní stabilizace podvozku) modelu Xantia Activa má ještě sedmou kouli, která ovlivňuje funkci předního i zadního stabilizátoru tím, že je připojuje nebo odpojuje od koulí na té či oné straně podvozku. Funkce sedmé koule je řízena počítačem v závislosti na rychlosti zatáčení a úhlu natočení volantu, snímaném senzory systému Hydractive. Při jízdě přímo je sedmá koule aktivována a zajišuje odpojením stabilizátorů zvláště hladkou jízdu (příčné stabilizátory jsou při jízdě v přímém směru nepotřebné a ve skutečnosti zhoršují komfort jízdy – pozn.překladatele), zatímco při zatáčení od jisté rychlosti výše se stabilizátory s velmi výrazným stabilizujícím efektem. Tím se úhel náklonu karosérie v zatáčkách omezí na maximální hodnotu půl stupně (kterou řidič a cestující vůbec nepostřehnou, i když byli předem o funkci systému informováni).

Mimochodem, prototyp systému ACS byl představen veřejnosti v experimentálním voze Citroen Activa z roku 1990, jak mnozí z vás jistě víte. Ale co možná nevíte, už začátkem 50tých let vybavil Citroën některé prototypy modelu DS podobným systémem, zvaným tehdy "anti-gite", který se ovšem do sériové výroby neprosadil.

Teď se asi ptáte, jaký je vlastně efekt takto složitého systému zavěšení zvaného ACS. Odpověďje dost jasná těm, kdo znají význam malého písmene „g“ – jednotky gravitačního zrychlení, která se používá i pro vyčíslení maximální hodnoty bočního zrychlení nebo boční stability při zatáčení,kterou vozidlo vykazuje.

Ačkoliv to není součástí běžného testovacího programu evropských automobilových magazínů, francouzský časopis L'Automobile měřil nedávno mezní boční zrychlení u Xantie Activa a došel k neuvěřitelně vysokým hodnotám - 0.97 během simulované nouzové změny jízdního pruhu a 0.94 na kruhové zkušební dráze.

Nemáme bohužel k dispozici srovnávací údaje o tom, jakou stabilitu mají ostatní vozy při náhlých nouzových změnách jízdního pruhu, ale můžeme porovnat hodnoty stability při jízdě v kruhu na zkušební dráze o průmeru 100 metrů.

Porovnejte si údaje ze zkušebních jízd řady známých vozů včetně vysokovýkonných sportovních vozů, jak je naměřil časopis Car & Driver a uvidíte co to znamená:

Typ a model vozu

Mez bočního smyku (g)

Pořadí podle výsledku testu (1. – nejlepší)

Acura NSX

0.93

4

BMW 325

0.82

7

BMW M3

0.86

6

Corvette ZR-1

0.92

5

Camaro

0.78

11

Dodge Neon

0.80

9

Ferrari 512TR

0.92

5

Ferrari F40

1.01

1

Ford Mustang

0.82

7

Infiniti Q45

0.77

12

Jaguar XJS

0.77

12

Lexus SC300

0.82

7

Oldsmobile 88

0.79

10

SAAB 900SE

0.81

8

Volvo 850T

0.81

8

Toyota Supra T

0.95

3

Citroën Xantia Activa

0.97

2


Jak vidíte, je Xantia Activa daleko stabilnější než kterýkoli z osobních vozů její třídy a je velice dobře srovnatelná se supersportovními vozy. Přitom je též třeba uvážit, že Xantia Activa je vybavena relativně nepříliš rozměrnými pneumatikami 205-55R15 Michelin XGTV a že žádný z výše uvedených supersportů neposkytuje jízdní komfort daný hydropneumatickým zavěšením. Chci tím říci, že Xantia Activa opravdu staví nové měřítko aktivní bezpečnosti a komfortu ve třídě osobních vozů.

(přeložil A. Pakosta v lednu 2004)


[Akt. známka: 1,27 / Počet hlasů: 15] 1 2 3 4 5
Celý článek | Autor: Aleš | Počet komentářů: 23 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek Ukaz("zdroj")!=''): echo '| Zdroj: '.$GLOBALS["clanek"]->Ukaz("zdroj").' '; endif; ?>

Náhodný obrázek
už mam logo
logo
zobrazení: 6661
známka: 1.50


Kalendář
<<  Březen  >>
PoÚtStČtSoNe
    1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Inzerce


Vytvořeno za pomoci phpRS(c)2002
© Xantiaclub.cz
Obsah serveru Xantiaclub.cz je chráněn autorským zákonem.
Publikování nebo šíření jeho obsahu v jakékoliv podobě, bez písemného souhlasu autorů, je nezákonné.