Palubní počítač pro Xantii HDI

Autor: lewkins <lewkins(at)volny.cz>, Téma: Články a návody, Vydáno dne: 12. 01. 2007

Přístroj palubního počítače (PP) je použit z XM.

Signály, které ke své funkci potřebuje PP v XM jsou shodné se signály, které nabízí Xantia. ECU motoru vysílá impulsy o aktuálním množství paliva spotřebovávaného motorem. Dále se využívá informace o rychlosti auta ze snímače na převodovce. Tyto údaje jsou použity pro výpočet průměrné spotřeby okamžité i celkové a také pro průměrnou rychlost auta. PP také zobrazuje teplotu měřenou externím čidlem.

Zapojení konektoru palubního počítače:

1 +12V
2 mínus(zem)
3 +12V spínací skříňka
4 regulace intenzity podsvícení
5 čidlo teploty (termistor)
6 čidlo teploty mínus
7 nezapojeno
8 rychlost vozidla
9 nezapojeno
10 ECU - spotřeba paliva
11 tlačítko ovládání – mínus
12 tlačítko ovládání – vstup
13 snímač paliva v nádrži – nevyužito
14 snímač paliva v nádrži – nevyužito
15 snímač paliva v nádrži – nevyužito

A teď k samotné montáži.

Nechtěl jsem v interiéru nic řezat a lámat, proto jsem PP umístil pod popelník.

Z ECU použijeme dva signály - množství spotřebovávaného paliva(PIN č. 63) a rychlost auta(PIN č. 19). Vzhledem k tomu, že PIN č. 63 není v patici ECU osazen, musel jsem ho doplnit novým konektorem a vsadit do patice. PIN č. 19 osazen je, proto se napojíme přímo na vodič(zelený).

ECU je umístěna v plastovém boxu za pravým hlavním světlometem. ECU vyjmeme a odpojíme z ní patici odklopením plechovou pojistkou. Shora patice je šroubek. Po jeho odšroubování odklopíme a sejmeme krytku patice, čímž se obnaží kabeláž.

Po připojení obou vodičů do patice je svedeme podél kabeláže do podběhu kde je průchodka do dveřního sloupku.

Vodiče protáhneme do sloupku a po demontáži průchodky kabeláže dveří

provlečeme další průchodkou do kabiny vozu.

Kolem ventilátoru natáhneme vodiče až pod popelník ke konektoru PP.

Dále budeme potřebovat napájet PP stálým napětím +12V, mínusem, spínaným napětím +12V od skříňky zapalování a napětí regulace podsvícení palubních přístrojů. Toto vše najdeme v konektoru hodin nad radiem.

Demontujeme kryty s koberečkem nad pedály a kryty kolem volantu. Vedle volantu je plastový díl, ve kterém bývá většinou ovladač pravého el. zrcátka. Ten je uchycen jedním šroubkem zprava. Kryt vyjmeme, odpojíme kabeláž a odložíme. Dále vymontujeme rádio nebo vyklápěcí skříňku rádia. Hodiny jsou součástí lišty, která je přichycena 5ti šrouby po celé délce zespodu. Lištu povysuneme.

Ze zadu hodin je konektor se 6ti vodiči. PIN č.1 (+12V trvale), PIN č.2(mínus), PIN č.3(+12V spínané), PN č.4(intenzita osvětlení).

Zde se napojíme a vodiče protáhneme ke konektoru PP pod popelníkem.

K ovládání PP potřebujeme nějaké tlačítko. Já použil odpojený ovladač pravého el. zrcátka(domontoval jsem si ovládání pro obě do dveří).

Dá se použít jakýkoli spínač(tlačítko) dle fantazie a vkusu. Signál od spínače zavedeme do konektoru PP.

Poslední zobrazovanou informací je teplota. Vzhledem k tomu, že hodiny v autě zobrazují i venkovní teplotu, nezapojoval jsem ji do PP. Dá se ale využít třeba pro zobrazení teploty uvnitř auta. Pozor! PP se nadá souběžně napojit na stejné čidlo, které používají hodiny. Musíme použít druhé.

Konektor pro PP jsem použil ze staré kabeláže k přístrojové desce.

A nebo s PP sehnat originál konektor.

PP jsem uchytil k odkládacímu kaslíku pod popelníkem.

Celou operaci bych doporučoval dělat při odpojené baterce a před spuštěním ještě překontrolovat správnost zapojení. Doufám, že čísla PINů konektorů budou shodná i v jiném HDI… U francouzů je všechno možný…

No a na závěr poskládat auto do původního stavu…

Ještě musím poděkovat FRENKovi za poskytnuté informace k zapojení palubního počítače z XM, které jsem zde zveřejnil(bez jeho vědomí). Doufám, že jsem neporušil autorská práva.

Zdar kutilům