Výměna radiátoru topení

Autor: MiraCB <braunm(at)seznam.cz>, Téma: Články a návody, Vydáno dne: 02. 03. 2006

V tomto návodu od MíryCB se dostáváme k jedné ze složitějších oprav a tou je výměna radiátoru topení. Ani si nepřejte vědět co za to chtějí ve značkovém servisu a hlavně jakou dobu potřebují na opravu. Příčin proč dochází k závadě na radiátoru může být několik. Míra měl prasklou hlavu a výfukové plyny mu tlakovaly vodní okruh.Podle něj to prý s opravou není tak hrozný, jenže on je šikovný a za další to dělal 3x (prý aby si to nacvičil :o).Dále již tedy popis od Míry :

Popis je podle Xantie z roku 1999, u XI to bude dost podobné.



Začnete tím, že odpojíte baterku (Airbagy) a upustíte vodu. Odpojíte dvojitou hadici, kterou je přiváděna voda do topení. Tato hadice je za motorem na dělící stěně a ústí přímo do topení. Je zajištěná zaháknutím plechové pojistky. Tu odjistíte tak, že mezi pojistku a těleso vrazíte tenčí šroubovák. Tahem za přípojky hadici sundáte. Na každém vyústění je jeden O kroužek. Při montáži jsem dával nové. Potom je tam plech, který drží 2 šrouby, ty vytočíte. Za motorem zhruba nad hadicí do topení jsou 2 matice M6. Ty vytočíte - je k nim trochu horší přístup, ale dostanete se k nim zezhora motoru. Potom sundáte stěrače a plastovou lištu pod nima. Vyndáte mechanizmus stěračů - 4 šrouby a konektor. V dělící příčce jsou gumové záslepky a za nima matice na dlouhých šroubech. Ty matice si můžete povolit, zatím je nevyndavat. Vedle nasávání vzduchu do topení je dlouhý šroub na torx, ten vytočíte.

  

Uvnitř auta: co nejvíc zatáhnete ruční brzdu a vyndáte středový tunel - odpojíte vypínač bočního airbagu a vycvakáte plasty na tunelu. Tunel drží 4 šrouby. Dva jsou vepředu a dva vzadu pod popelníkem. Vyndáte přihrádku před spolujezdcem - několik šroubů kolem, některé jsou schované i pod přilepeným vnitřním polstrováním. ( u XI se schránka vyndavá tak, že se musí v rozích odlepit kobereček, který je na dně schránky. Pod koberečkem jsou vidět díry a hlavy šroubů. Ty se vytočí a vyndá se lišta, která je pod schránkou.) Za schránkou vede oranžový drát k airbagu, pozor na něj. Odpojíte Airbag - je jištěný drátěnou sponou, jenom se vycvakne. Odpojíte osvětlení schránky. Ještě je tam plastová trubka, ktrá vede vzduch do pravého výdechu topení. Ta je přišroubovaná na levé straně jedním vrutem a na pravé je pouze nacvaknutá. Demontujete airbeg volantu - zezadu 2 šrouby a konektor houkačky a airbagu. Odpojíte ovládání rádia a volant sundáte. Demontujete plasty a koberec pod volantem. Kolem volantu 3 šrouby, pod volantem 6 šroubů a konektor na stmívání přístrojovky. Koberec nad pedálama drží plastový nácvaky a jeden šroub. Demontujete lištu před přístrojovkou, přístrojovku, vyndáte mřížky středového topení a celé těleso mřížek - jsou tam v rozích 2 šrouby, rádio, popelník a šrouby, který drží ovládání topení - to neodpojujte. Kolem je ještě jeden rámeček, ten vyndejte - hromada šroubů.

   
  

Nyní vytočíte 4 matky M8, které drží volantovou tyč a tu sklopíte dolu - odpojíte zároveň všechny konektory pod a okolo volantu, který by mohly překážet. Hlavně ty v pravo od volantové tyče, je tam dost málo místa. Odpojíte a vyndáte výškové reproduktory. Nyní už budete vyndavat šrouby, který drží palubku - pod přístrojovkou jsou 2, v prostoru za rádiem jsou dva nebo tři, dole u středovýho tunelu jsou 2, a dva šrouby jsou do boků vedle dveří. Když nyní vytočíte matky, který jsou od stěračů, tak by palubka měla být volná a měla by jít ven. Bude dobře, jestli budete dva. Hlavně neutrhnout žádnou eletriku.

  
  

Jde to trochu ztuha, hlavně kolem pojistkové skříňky. Když sundáte palubku, tak těleso topení je spojený s tělesem klimy dvěma šrouby na šestihrannou hlavu a jedním vrutem. Z tělesa topení odpojíte táhla na topení a konektory na klapku a čidla.

  
  
  

Těleso vyndáte a zezhora je do něj strčený radiátor topení. A to je snad všechno.Smontujete obráceným postupem.
 
Hodně štěstí.