Citroen Xantia, díl 5

Autor: Alien <(at)>, Téma: Články a návody, Vydáno dne: 20. 02. 2006

Znovu bych chtěl čtenáře přivítat u dalšího dílu o citroenu Xantia, který vychází po době snad dvou let. Moc se omlouvám za toto zpoždění, které rozhodně nebylo zapříčiněno osobou sedící mezi židlí a klávesnicí. Takže dnes jsem se chtěl vrátit trochu zpět a povědět si něco o Xantii ve sportu a nakonec se mrkneme na statistiku počtu vyrobených xantií.

Xantie ve sportu. Ač mnoho z nás to neví, tak se xantie ve svém období docela dost zapsala do povědomí světa rallye, resp. světa RallyeCrossu. Pro sportovní nadšence se do RallyeCrossu používal speciál  - Citroen Xantia Turbo 4x4 Rallycross.
  
  

 Vozidlo disponovalo nejdříve motorem z BX 1.9i 16v Turbo, který měl výkon 550 koní. V roce 1995 by zvýšen objem motoru na 2.0i, výkon byl vytáhnut na uctihodných  650 koní a v roce 1999, kdy Xantie svou éru končila, měl tento motor výkon dokonce 700 koní.

Zajímavé bylo ovšem to, jak bylo vyřešeno hydropneumatické odpružení. V přelomovém roce 1995 bylo proti sériovému vozidlu velmi silně změněno a bylo do značné míry speciálně zhotoveno právě pro potřeby rallye přímo v citroenu, konkrétně v továrně v Asnieres. Celý systém pracoval tak, že bylo vyřazeno hydraulické čerpadlo a těsně před závodem se všechny koule natlakovaly z externího zásobníku a čerpadla.

Systém neměl žádný hydraulický okruh, jak známe u našich aut, ale každé kolo mělo zjevně svůj malý vysokotlaký zásobník na dusík, který se externě plnil těsně před závodem, a vše se pak uzavřelo. Všechny koule byly spojeny s těmito zásobníky, a jestli jsem to správně pochopil, tak se dal řídit tlak toho dusíku v koulích.

S xantií jezdilo mnoho závodníků. Jeden z nejslavnějších byl Jean Luc Pailler, který s  ní jezdil Evropské mistrovství (mistr 1993 a 1999) a Mistrovství Francie (mistr 1993, 1994 a 1995).

Xantie převážně sjížděla Západní Evropu a hlavně domovskou zemi, viděl jsem pár fotek Xantie, která byla vyrobená pro slavnou Rallye Paříž – Dakar, ale nikde jsem se nedočetl, že skutečně jela.

Nu a závěrem bych tu napsal trochu té statistiky ohledně výroby.
Od 1993, kdy sjela první xantie z linky do 2001 bylo vyrobeno 1.216.734 Xantií s nejrůznějšími modelovými variantami.
V dubnu 1994 tedy po prvním roce od zahájení výroby, bylo vyrobeno 250.000 Xantií, v červenci 1995  500.000 a v roce 1999 překročila xantie magickou hranici 1.000.000 vyrobených kusů. Jen pro představu, z onoho celkového počtu 1,2 mil. bylo vyrobeno cca 10 tis. verzi Xantie Activa.

A trochu detailněji, do roku 2002 bylo do Německa dovezeno a prodáno 70.575 Xantií. Z toho bylo 26.144 v provedení Break a 44.431 5-dveřových limuzín Berline. Ohledně motorizace vypadal prodej přibližně takto:

- 1.8i - 30.145 vozidel (42,7%)
- 1.9 D/TD - 11.640 vozidel (16,5%)
- 2.0i - 9.221 vozidel (13,1%)
- 1.6i - 7.738 vozidel (11%)
- 2.0 HDI - 6.053 vozidel (8,6%)
- 2.1 TD - 3.935 vozidel (5,6%)
- 3.0 V6 - 1.228 vozidel (1,7%)
- 2.0 TCT - 615 vozidel (0,9%)

„Activ" se do Německa přivezlo jen 1185 kusů, z toho bylo 436 V6-tek, 318 2.1TD, 280 2.0 HDI, 130 s 2.0i-motorem a 21 s motorem 2.0 TCT.

Co se týče ocenění našich milášků, tak v únoru 1994 vyhrála Xantie mezinárodní cenu „Nejpěknější auto roku". V roce 1995 dostává nominaci od anglického odborného-magazínu „Fleet News" na auto roku a v téže roce se v Brazílii se stává autem roku.
Tak to je vše přátelé. Podklady a data k tomuto článku jsem našel na internetu, vycházel jsem z dat, které jsem našel a co jsem pochopil, tak jsem pochopil. Pokud se objevuje někde, nějaká nepřesnost, nekamenujte mě prosím, sepsal jsem to tak, jak jsem si myslel, že to bude nejsrozumitelnější. Za omezená statistická data se omlouvám, ale víc se mi najít nepodařilo.

S pozdravem „A to houpe a koule se krásně zelenají“, Alien.