Oprava zadního přidřeného stěrače pro začátečníky s podrobným popisem :
Pravděpodobně jste se s tím již někteří setkali. Přidření nebo zadření zadního stěrače se projevuje tím, že nejprve v zimním období a poté stále častěji, se zadní stěrač líně vleče po zadním okně, až se zcela zastaví a to jako na potvoru
někde po trase a v půli okna. Tím pádem Vám do motůrku stěrače stéle jde proud i když se stěrač nehýbe, až do té doby než vypnete klíček zapalování, nebo vyndáte pojistku (hrozí spálení motorku). Případně můžete stěrači ručně pomoci do počáteční polohy a od té doby ho nepoužívat. Namazání osičky nepomůže, protože v osičce stěrače jsou 2 pouzdra, 1 těsnící kroužek a 1 plastové pouzdro, takže WDčko neproteče.
Jediné co v této chvíli pomůže je stěrač celý rozebrat a vyčistit.
Jak na to ? Je to celkem jednoduché
a oprava zabere cca. 2-3hodiny. Fotky jsou bohužel foceny obráceně od
skoro rozdělaného stěrače, takže na fotce, kde se demontuje, je již
zobrazena vlastně montáž (sorry, jsem zapoměl fotit včas)
1) Odmotujeme zadní stěrač
- Odklopíme plastový kryt a povolíme matku M8 klíčem č.13. Lehkým či
silnějším páčením sundáme stěrač
- Povolíme plastovou matku klíčem č.21
- Sundáme plastovou podložku a těsnící gumu
2) Odejmeme zadní kryty koncových světel z tapecírunku.
3) Odpojíme modrý konektor na
obou stranách. Kabel mezi konektory vede v zadním tapecírunku a ten
musíme sundat.
4) Odšroubujeme madlo
zavírání zadních dveří.
5) Sundáme zadní tapecírukn
poté, co vyšroubujeme všechny šroubky asi 12ks.
6) Odmontujeme zadní
plastovou lištu pod oknem povolením 4 šroubů (já na ní mám ještě
záclonku, té si nevšímejte).
7) Odlepíme plastový kryt
zadních dvěří, pod kterým je schovaný mechanismus zámku a stěrač.
8) Odmontujeme motorek
stěrače od dveří odpojením konektoru a povolením 3 šroubů klíčem č.10.
9) Odmontujeme motorek
stěrače z plechu povolením 3 šroubů klíčem č.10.
10) Rozbušovačkou nebo
sekáčem či odvrtáním odstraníme hlavičky všech 6 nýtů, které drží kryt
převodovky stěrače.
11) Sundáme plastové těsnění
převodovky stěrače.
12) Tímto se dostaneme do
převodovky stěrače a zříme ten humus co tam po těch letech je.
13) Nasadíme matku M8 na
hřídel stěrače a kladívkem hřídel vyklepneme co to jde. Pak sundáme
matku a vhodným předmětem vyklepneme hřídel úplně. Pozor na poškození
vnitřních kluzných futer v trubce hřídelky stěrače.
14) Označíme si polohu
kolečka vůči kraji převodovky a plochým šroubovákem
kolečko vydloubneme z převodovky (pozor na poškození zubů kolečka).
15) Nyní máme stěrač
rozebraný na prvočinitele a můžeme čistit vše co vidíme :
- jemným smirkovým papírem obrousíme do čista celou osičku stěrače
- taktéž zlehka očistíme vnitřek trubičky. Pozor !!! první těsnící
pouzdro (od stěrače) je plastové, pak je gumový O kroužek. Poté
následuje první kovové kluzné "ložisko", pak je mezera, kde je dost
bordelu a těsně před převodovou je druhé kluzné ložisko. Já čistil
hadrem a technickým benzínem a jemným smirkem
- obrousíme smirkem též ozubení osičky a převodový mechanizmus
- vyčistíme celý vnitřek převodovky
- očistíme kontakty jak na plastovém kolečku, tak na převodovce
16) Po vyčištění vypadá
převodovka asi takto. Nyní můžeme odvrtat to co zbylo po odbroušení
nýtů při sundavání krytu převodovky viz. bod 10. Já jsem vrtal vrtákem
4,2mm.
17) Zahájíme mazání všeho co
jde a a nasadíme zpět černé kolečko pootočené tak, jak jsme si předtím
označili. Já jsem mazal červenou ložiskovou vazelínou, staršího data
výroby.
18) Namažeme osičku (osičku
jsem mazal grafitovou vazelínou. grafitová vazelína vodí a na společné
kontakty pod plastovým kolečkem jsem jí nechtěl riskovat) a zlehka jí
vsuneme do vodící trubičky. Namažeme vršek s převody. Nasadíme plastové
těsnění převodovky.
19) Na přidělání víka
převodovky budeme potřebovat 6ks šroubků M4, matičky a kdo chce i
podložky pérofky. Případně můžeme kryt na převodovku opět nanýtovat.
Což ovšem není zrovna nejlepší řešení, pokud budeme časem opět stěrač
rozebírat. Po sešroubování přestříkneme závity šroubů barvou, aby se
nám nepovolily.
20) Přišroubujeme soustrojí stěrače na
plech, který stěrač drží na dveřích vozu. Od této chvíle postupujeme od
bodu 8 k bodu 1 čili obráceně a montujeme vše zpět.
Pokud není problém ve
spáleném motůrku, tak by vše mělo běhat jako zamlada :-)
Žížalka