Seřízení výšky v praxi

Autor: Holfi <xantiaclub(at)centrum.cz>, Téma: Články a návody, Vydáno dne: 15. 04. 2005

nájezd Přestože zde v nedávné době byl článek o seřizování výšky na Activách, kde z poloviny se jedná o stejný postup, rozhodl jsem se, že zde přidám postup na seřízení výšky v praxi.
S Xantiaky Mírou a Kartáčkem jsme se domluvili , že se do toho pustíme a tak jsme tedy vyrazili. Již několikrát jsem to dělal na BX a Xantie se až tak zase podvozkem neliší i když se jedná o modernější provedení. Samozřejmě nemohl chybět fotoaparát, takže jsme teoretický návod převáděli do praxe i s patřičnou fotodokumentací.



Asi nejdůležitější věc je rampa nebo zvedák. My měli k dispozici rampu perfektní. Ležet pod autem a seřizovat, by se vám nemuselo vyplatit.



Potřebujete nějakou lištu, kterou si položíte napříč rampy a k ní provádíte vlastní měření výšky.
Obě nápravy mají toleranci ( +7, - 10 mm )
Přední náprava
H1 = R1 – L1 ( mm)
Správnou výšku vypočítáme podle obrázku, změříte si poloměr kola = R1 , od této hodnoty odečteme hodnotu L1 která je:

Do r.v. 96
L1
Všechny typy mimo activa 121 mm
Po r.v. 96
1.6 1.8 2.0 i 1.9 d 1.9 td 121 mm
2.0 16 v ne activa - ct 114 mm
2.1 td X1-8E a X1-7E 114 mm
2.0i 16 v activa 141 mm


Zadní náprava

H2 = R2 + L2 (mm)
Do r.v. 96
L2
Všechny mimo activa 136 mm
Od r.v. 96
L2
1.6i 1.8i 1.8 i 16 v 1.9 d 1.9 td - 136 mm
2.0 16v mimo activa-ct
X1-8E a X1 –7E – 2.1 td 144 mm
2.0 16v activa 116 mm

Potud teorie. Máme tedy vypočtenou výšku pro náš konkrétní typ auta a přichází to hlavní. Auto musí být nastartované a v jízdní poloze. Nyní se potopíme pod vůz a začínáme měřit.

Měření výšky


Podle naměřených hodnot, pokud se liší od vypočtených, začneme seřizovat výšku.
Nejdříve povolíte šroub táhla ručního ovládání výšky (na obrázku označen jako č 1) a tyčka v tomto zajištění musí být volná. Poté povolíte šroub automatického ovládání na torzní tyči (na obrázku č.2) a otáčením objímky na tyči dochází buď k poklesu vozu nebo ke zdvihu.

přední náprava
Přední korektor
zadní náprava
Korekor a táhlo ručního ovládání výšky


Na kterou stranu a o kolik si musíte vyzkoušet sami. Pootočit, utáhnout, zatížit auto až se začne zvedat, odlehčit auto, počkat až se zase vrátí do základní polohy a měřit. Jsme-li na správné hodnotě nejdříve utáhneme šroub na torzní tyči a potom šroub ručního ovládání výšky. Toť vše, nyní se už zase můžeme houpat na správných vlnách hydrauliky. Přeji hodně úspěchů s nastavováním.