Výměna plastových táhel korektoru

Autor: Holfi <xantiaclub(at)centrum.cz>, Téma: Články a návody, Vydáno dne: 05. 06. 2004

K napsání tohoto článku mě vedla zkušenost, kterou udělal jeden náš kolega Xantiak s autorizovaným servisem Citroen - Auto Babiš. Celkem banální oprava ho stála 600,- Kč (za práci učtováno 1,5 hodiny) plus 60,- za náhradní součástku. Aby jsme nenaletěli my ostatní a protože se jedná o dost častou závadu, požádal jsem Míru Brauna, který shodou okolností minulý týden tuto opravu dělal, aby napsal postup, jak si závadu opravit bez "autorizovaného servisu". Doba opravy je i pro méně zručného člověka asi na 20 min. Zřejmě v "servisech" mají velice nešikovné zaměstnance, když si účtujou 1,5 hodiny práce.

Zde si můžete přečíst otevřený dopis, který napsal Aleš do zmíněného servisu.

Zde je odpověď.

Na základě odpovědi p.Babiše je třeba trochu poopravit "nešikovné zaměstnance". Jsou to zkrátka standartní normy, které hold musíme zaplatit, jenom by to snad mělo asi na faktuře být uvedeno.



Závada se projeví tak, že příjdete k autu a ono se po nastartování nechce zvednout. Nejčastější příčinou je vypadlá tyčka z pouzdra táhla korektoru. Na přiložených obrázcích vidíte kde se to nachází na podvozku a šipkama jsou označena místa, kde jsou nasazeny tyčky do tohoto plastového táhla. Na dalších fotografiích je již samotné plastové táhlo i s gumičkama, které vlastně těsní aby se nedostávala špína dovnitř.

Korktor

No a zde je vlastní postup jak ho popsal Míra:

Výměna plastových táhel korektoru

  Když mně Holfi požádal, abych napsal postup výměny plastových táhel u výškových korektorů, určitě ho nenapadlo, co po mně chce. Raději budu rozebírat celé auto, než něco popisovat. (Ale stejně jsem ho ukecal :o) pozn. Holfi)

  Proč jsem vůbec začal uvažovat o výměně táhel? Při nastavování výšky zadní nápravy jsem přišel na to, že při seřizování objímky mají táhla vůli odhadem 1 – 2 mm. Už tato vůle způsobovala to, že se výška nedala seřídit v předepsané toleranci (-7 + 10 mm).

 Výměna táhel předpokládá zakoupení 2 táhel a 4 gumiček ( i když mi v servisu tvrdili, že u každého táhla je jenom jedna gumička, ale nenechal jsem se ukecat a dobře jsem udělal). Cena za obě táhla i se 4 gumičkami do 150 Kč, takže investice celkem nevelká.
Plast1 plast2 Potom je potřeba mít možnost auto zvednout na nějakou rampu, popřípadě mít jámu. Na heveru by se to asi špatně dělalo, hlavně vepředu, kde se ke korektoru může hůř.(Samozřejmě, že v nouzi to jde i z heveru - pozn.Holfi ) Z nářadí stačí silnější šroubovák, sikovky nebo jiné větší kleště a trochu vazelíny.

 A teď už konečně jak na to. Začal jsem tím, že jsem najel na nájezdy, auto nechal v jízdní poloze a zalezl pod auto. Velkým šroubovákem, který jsem zasunul mezi táhlo a kuličky, na kterých táhlo drží, jsem páčením toto táhlo sundal. Sundal jsem i gumičky. Vyčistil od špíny, nasadil nové gumičky, vnitřek táhla jsem lehce namáznul vazelínou a nasadil nejdřív na kuličku od objímky seřizování výšky. Domáčknul jsem jí pomocí sikovek. Použít jde ale určitě i jiné nářadí, například svěrka nebo hasák. Potom jsem pomocí násady od kladiva namáčknul táhlo i na druhou stranu ke korektoru.
Na přední nápravě je to o něco horší, protože je tam méně místa, překáží držák korektoru. Postup je ale úplně stejný.

Celá oprava může trvat tak 10 – 20 minut. Když už jsem byl pod autem, tak jsem vyčistil a promazal mechanizmus nastavování výšky.