Oprava signalizace opotřebení brzdových destiček

Autor: MartinV <(at)>, Téma: Články a návody, Vydáno dne: 18. 05. 2004

Většina moderních vozů, včetně našich Xantií, má v předních brzdových destičkách kablíky, které když se prodřou a spojí přes brzdový kotouč s kostrou (rozuměj – pólem), rozsvítí varovnou kontrolku „opotřebení brzdových destiček“. Při této hlášce by měl každý majitel vozu zpozornět a při nejbližší pří-ležitosti nechat brzdové destičky vyměnit v servisu nebo to udělat svépomocí.

Tím se ale dnes zabývat nebudeme, dnes se zaměříme na to, co dělat, když jsou brzdové destičky sjeté na minimum a nám přesto nesvítí varovná kontrolka. Příčin může být více, od spálené žárovky v přístrojové desce, přes špatné kontakty v konektorech, až po přestřižené kabely od brzdových destiček. Poslední příčinou bych se chtěl dnes zabývat a dále trochu rozvinout, jak jsem to opravil já.

Vzhledem k tomu, že mám Xantii ročník 1993, po vypnutí motoru auto po určité, ne však dlouhé, době klesne. Tím se namáhá vícero součástí na podvozku, ale mimo jiné také kablíky od předních brzdových destiček, díky kterým nám při jejích opotřebení pak svítí kontrolka na palubní desce, které se rády přestřihnou. Viděl jsem tuto závadu na více Xantiích, proto jsem se rozhodl to nějakým levným a inteligentním řešením opravit.

Nejdříve jsem zjistil rozsah poškození a vesměs se jednalo „pouze“ o přestřižení v oblasti průchodek u přední pístnice a karoserie. Po návštěvě autorizovaného servisu, kde mi na můj dotaz řekli, že nové kabely, respektive svazky jsou drahé, stojí tuším 1.000,-/kus, rozhodl jsem se to opravit sám. Zakoupil jsem dvojlinku, která se používá k hudebním reprosoustavám, je ohebná, dostatečně dimenzovaná, má průhlednou bůžírku a podobný vnější průměr jako původní dráty (k dostání je v každé elektroprodejně). Teď ale přišlo na zvážení, jestli udělat nové vedení od konektoru u hlavní kabeláže, je někde pod motorem až ke konektoru, který se nachází za předním brzdičem. Nakonec vzhledem k tomu, že k vnitřním konektorům pod motorem je špatný přístup, zvolil jsem jednodušší postup a to ten, že jsem rozlámané a porušené části drátu odštípl štípačkami, lépe dále od průchodek, aby nám pak průchodkami procházel nový drát a po důkladném očistění (pozor, opravdu důkladném, protože dráty byli zoxidované), jsem to klasickou pistolovou páječkou proletoval. Než jsem to spojil i na druhé straně, nasadil jsem to do průchodek (které jsem předtím vyndal z držáků) a pak také zaletoval. Je potřeba to pořádně prohřát, aby se to pěkně spojilo. Pak jsem vzal samovulkanizační izolační pásku pro elektrikáře, kterou jsem pájené spoje omotal a nakonec nasadil průchodky do držáků. Dráty jsem ještě v průchodkách namazal přípravkem WD-40, to aby při pohybu (propérování karoserie, vytočení kola do plného rejdu, klesnutí auta na břicho) pěkně klouzali a neměli možnost se lámat a vše jsem zkontroloval.

Při propojení tohoto opraveného drátu a zapnutém zapalování se musí rozsvítit žárovička „opotřebení brzdových destiček“. Pokud se tak stalo, vše funguje tak jak má, oprava se zdařila, ale pokud se kontrolka nerozsvítila, je potřeba chybu hledat někde jinde. Ještě bych chtěl dodat, že je občas vhodné kablíky očistit od bláta a zkontrolovat, jestli se volně protahují skrze průchodky, aby se zase neulomili. Já to mám na svém autě přes dva roky a funguje to k plné spokojenosti, kabely jsou stále měkké a ohebné a skrze průchodky jdou „jako po másle“.

Doufám, že tento návod byl napsán alespoň trochu srozumitelně a někomu pomůže při opravě této závady.

Martin V.