A já osobně je považuji za velmi dobrá rodinná vozítka s neuvěřitelným jízdním komfortem a pohodlím. A záměrně píši o ojetých automobilech, protože Xantie, o které zde budeme mluvit, se už přestala vyrábět, což považuji za trochu smutné a nová verze Xantie mi prostě chybí a chybět bude. Ale nezoufejme, pořád jsou mezi námi Xantie z let 99-01 a jsou to relativní mladice, které na nás čekají.
Jelikož historii a parametry našich miláčků v podstatě známe, nebudu se tímto tématem moc podrobně zabývat. Co se týče technologie systému odpružení, aktivních podvozků a dalších věcí, které Xantii dělají jedinečným autem, bylo a bude napsáno ještě spousta článků, tak asi nemá cenu se tímto zabývat. A hlavně se nepovažuji za odborníka na toto téma, takže bych klidně takové téma přenechal jiným a povolanějším osobám. Pokud ovšem bude mít někdo zájem přispět se svými technickými znalostmi, nech se na mne obrátí a můžeme věnovat některé díly i těmto tématům.
Za zmínku bych snad jen uvedl všechny typy Xantií a druhy motorů, které se do nich dávaly.
Xantia verze I – Berline (hatchback)
Typ | Motor | Vyráběno od | Vyráběno do |
1.6i X,Sensation Kat. (65kW) | XU5JPZ (BFZ) | 7-1993 | 9-1997 |
1.8i X,SX Kat. (74kW) | XU7JP/LZ (LFZ) | 3-1993 | 9-1997 |
1.8i X,SX,Prestige Kat. (76kW) | XU7JP/K (L6A) | 3-1993 | 8-1995 |
1.8i X,SX,Sensation 16_V Kat. (80kW) | XU7JP4 (LFY) | 9-1995 | 1-1998 |
1.9 D X,SX,VSX (50kW) D | XUD9YL3 (DJY) | 6-1994 | 12-1996 |
1.9 DX, DSX, DVSX (66kW) TDI | XUD9TFL(D8B/1) | 7-1993 | 12-1996 |
1.9 DX,DSX (51kW) D | XUD9AL (D9B/1) | 5-1993 | 12-1996 |
1.9 TD (66kW) TDI | XUD9TEY(DHY/1) | 1-1996 | 1-1998 |
1.9 TD (66kW) TDI | XUD9TEY(DHY/1) | 1-1996 | 1-1998 |
2.0i 16V Kat. (97kW) | XU10J4R (RFV) | 12-1994 | 1-1998 |
2.0i 16V SX,VSX,Activa Kat. (110kW) | XU10J4/LZ (RFY) | 3-1993 | 8-1995 |
2.0i 16V VSX Kat. (112kW) | XU10J4D (RFT) | 3-1993 | 8-1995 |
2.0i SX,VSX Kat. (89kW) | XU10J2C/LZ(RFX) | 3-1993 | 9-1997 |
2.0i SX,VSX,Exklusive Kat. (92kW) | XU10J2C/K (R6D) | 3-1993 | 8-1995 |
2.0i Turbo CT Activa Kat. (108kW) | XU10J2TE (RGX) | 9-1995 | 1-1998 |
2.0i VSX Turbo CT Kat. (108kW) | XU10J2TE (RGX) | 9-1995 | 1-1998 |
2.1 TD SX,Exklusive,Activa Kat. (80kW) TDI | XUD11BTE(P8C/1) | 5-1995 | 8-1998 |
Xantia verze I – Break (kombi)
Typ | Motor | Vyráběno od | Vyráběno Do |
1.8i X,SX Kat. (74kW) | XU7JP/LZ (LFZ) | 9-1995 | 9-1997 |
1.9 TD X,SX (66kW) TDI | XUD9TFL(D8B/1) | 9-1995 | 1-1998 |
2.0i 16V Kat. (97kW) | XU10J4R (RFV) | 9-1995 | 1-1998 |
2.0i SX Kat. (89kW) | XU10J2C/LZ(RFX) | 9-1995 | 1-1998 |
2.0i Turbo CT VSX Kat. (108kW) | XU10J2TE (RGX) | 9-1995 | 1-1998 |
2.1 TD SX, (80kW) TDI | XUD11BTE(P8C/1) | 6-1996 | 8-1998 |
Xantia verze II – Berline ( hatchback )
Typ | Motor | Vyráběno od | Vyráběno do |
1.8i Kat. (66kW) | XU7JP/K (L6A) | 10-1997 | 9-2001 |
1.9 D Kat. (68kW) TDI | XUD9TFY(DHX2) | 12-1997 | 9-2000 |
1.9 SD (55kW) TD | XUD9SD (DHW) | 12-1997 | 9-2000 |
2.0 HDi Kat. (80kW) | HDI | 10-1998 | 9-2001 |
2.0 HDi Kat. (66kW) | DW10TD | 10-1998 | 9-2001 |
2.1 TD Kat. (80kW) TDI | XUD11BTF | 9-1998 | 9-2000 |
3.0i V6-24_V Activa (140kW) | ES9J4 (XFZ) | 1-1998 | 9-2000 |
3.0i V6-24_V Exklusive (140kW) | ES9 J4 (XFZ) | 10-1997 | 9-2000 |
Xantia verze II – Break (kombi)
Typ | Motor | Vyráběno od | Vyráběno do |
1.8i 16_V Kat. (81kW) | XU7JP4 (LFY) | 1-1998 | 9-2001 |
1.8i X,SX Kat. (66kW) | XU7JB (LFX) | 10-1997 | 9-2001 |
1.9 SD (55kW) TD | XUD9SD (DHW) | 12-1997 | 9-2000 |
1.9 TD X,SX Kat. (67kW) TDI | XUD9TFY(DHX2) | 12-1997 | 9-2000 |
2.0 HDi Kat. (80kW) | HDI | 10-1998 | 9-2001 |
2.0 HDi Kat. (66kW) | DW10TD | 10-1998 | 9-2001 |
2.1 TD Kat. (80kW) TDI | XUD11BTF | 9-1998 | 9-2000 |
3.0i V6 24_V Kat. (140kW). | ES9J4(XFZ) | 1-1998 | 9-2000 |
Kdyby tam v té tabulce někdo své vozítko nenašel, tak se omlouvám, ale jako zdroj jsem použil stránky Xantia klubu v Holandsku. Např. zrovna moje auto tam není, ale v podstatě je to kompletní seznam Xantií, jak vyjížděli z výrobních linek. Za zajímavou považuji Xantii s motorem 1.9 SD - 55kW, která se dělala i ve verzi kombi. Na svých 55kW, (motor dokonce slabší než 1.6i - 65kW), to musel být dost velký lenoch, ale už jsem jednu i viděl, takže i u nás je rozšířená. Dále je vidět, že speciální dvoulitrové turbo a třílitrový šestiválec (můj oblíbený) se nejen montoval do Activy, ale také i do normálních Xantií.
Na závěr našeho premiérového dílu, bych chtěl říci, že ač má Xantie už svá léta, tak musím říci, že je to nádherný kočár a designově precizní a krásné autíčko, a si říká kdo chce co chce. No Bertone udělal kus práce a patří mu za to dík.
V příštím díle bych se zaměřil na popis auta, na jeho přednosti, plusy, mínusy, ceny a provozní rozdíly oproti jiným vozům stejné třídy.
Pokud by měl někdo zájem mi pomoci, je toho dost co bychom mohli psát, a chtěl by se podělit se svými zkušenostmi a znalostmi, uvítal bych to.
Díky a s pozdravem
Alien