El.schéma větráku topení

centrál, dálkové ovlďádání, rádia, alarmy...
Uživatelský avatar
zombeek
Příspěvky: 72
Registrován: pon 27. čer 2011 18:24:46
Bydliště: 51001866
Kontaktovat uživatele:

Re: El.schéma větráku topení

Příspěvek od zombeek »

PaMe, domluvíme se na SZ, stejně se ještě jednou musím stavit skrz tu výšku, a uvidíme.

Edit: to schéma 80 (vent01.jpg) bude na verzi bez klimy. S klimou jsou to schémata 80.2 a 80.3.
X2 Break 1.8i 16V Gris Quartz 05/1998 ABS/klima/tažné : Obrázek
Uživatelský avatar
PaM
Příspěvky: 769
Registrován: ned 26. čer 2011 9:52:15
Kontaktovat uživatele:

Re: El.schéma větráku topení

Příspěvek od PaM »

Tak jsem bádal ...

Napřed trochu odjinud ... Mám 1,9Td a tam když se vypne motor páčkou na čerpadle nafty, nechá se zaplej klíček, zustane aktivované relé napájení a větrák jde pustit , motor auta neběží - je tedy nižší napětí cca 12,4 V na konektoru u větráku. V tomhle stavu jede větrák zamontovanej v autě v tubusu na MAX bez problémů a samovolně nezdechne. Napětí měřené na konektoru je celkově menší než uvádíš ty.
Pokud ale nastartuju, napětí je cca 14,4 V a větrák jede na MAX pouze vyndanej z tubusu, zkoušel jsem ho tam nasadit běžící a jakmile se dostal dovnitř, zdechl, ( zvýšená zátěž odporem vzduchu ) Taky sem zkoušel vyndanej větrák brzdit za vrtuji a když běžel na MAx na 14,4V tak po chvíli brždění zdechl, když běžel pouze na těch 12,4V tak jel i přibržděnej a nevyplo ho to. Tak že se něco asi přetěžuje při tom zvýšeném napětí co dává altík ... Ale co ? Že se to pak zase vrátí do normálu po nějaké chvilce a zase funguje. Taky sem to zkoušel nechat zapnutý když to zdechlo a po nějaké chvíli to zase naskočilo a jelo samo, ale když sem to nechal na MAX, tak to zase ihned zdechlo ...
Měřené napětí při běhu ventilátoru odpovídalo tvým hodnotám, když to zdechlo, tak na tom tenkým naskočilo místo 0,4V cca 14,04 V.

Zítra zkusím přehodit větráky navzájem z druhého auta , tak by se mělo prokázat, jestli je to v ovladači na panelu palubky nebo v regulátoru na větáku ... ALE CO :?:
Obrázek
Uživatelský avatar
zombeek
Příspěvky: 72
Registrován: pon 27. čer 2011 18:24:46
Bydliště: 51001866
Kontaktovat uživatele:

Re: El.schéma větráku topení

Příspěvek od zombeek »

Sázím stovku, že větrák z druhého auta pojede 8-) protože pokud ti hodnoty na tenkém žlutém odpovídají mým, máš v pořádku jak ovladač, tak jednotku klimy.

Ono je to podobné jako s pálením relé na saharách, tam je prvotním problémem taky zvýšený proudový odběr když jsou přidřené. Stejně tady u větráku když musí protlačit vzduch filtrem, jen se nepálí relé, ale tranzistory. Ono možnosti jsou vlastně dvě - buď se ten řídící obvod motoru zahřívá normálně a přecitlivělý je jen termistor, a nebo už tam je něco elektricky špatně a při MAXu teče něco i mimo relé co způsobí okamžité přehřátí.

Totiž po těch letech odírání uhlíků se ten prach, z principu věc elektricky vodivý, kromě vyfouknutí do filtru usadí i jinde. Nemusí vyloženě zkratovat, ale jako náhodně připojený rezistor může fungovat pěkně. Takže možná nejdřív zkusit očistit a až pak zkoušet termistor nebo tranzistory.
X2 Break 1.8i 16V Gris Quartz 05/1998 ABS/klima/tažné : Obrázek
Uživatelský avatar
PaM
Příspěvky: 769
Registrován: ned 26. čer 2011 9:52:15
Kontaktovat uživatele:

Re: El.schéma větráku topení

Příspěvek od PaM »

Hodnoty při 14,4V napájení když běží motor-alternátor, jsou stejné jak ty tvoje než se to samo vypne.
Při napájení pouze z baterie -12,4V to jede furt na MAX je tam sice menší napětí, ale poteče větší proud, nebo ne ?
Větrák je vyfoukanej kompresorem a lehce promazanej na ose, uhlíky i komutátor jsou OK.
Domníval jsem se , že MAX poloha je seplá "natvrdo" se sepne relé a to pustí šťávu do motorku, obchází se tranzistory a spol ... ale asi je to jinak a relé je přidržováno přes tranďáky či co... Ten "pětník" polovodič pod plíškem je co? která součástka je to v tom tvém schematu ? má to pouze 2 kontakty. Co to dělá, kdy a proč?
Obrázek
Uživatelský avatar
zombeek
Příspěvky: 72
Registrován: pon 27. čer 2011 18:24:46
Bydliště: 51001866
Kontaktovat uživatele:

Re: El.schéma větráku topení

Příspěvek od zombeek »

Vyčištěný jsem myslel ten tišťák.
Před - Obrázek a po - Obrázek

Ten "pětník" je v tom "mém" schématu označen jako R7, čili nemá žádný vliv na obvod ve ventilátoru, jeho hodnotu snímá řídící jednotka klimy, jde nejspíš o termistor = odpor /rezistor/, který hodnotu velikost mění v závislosti na teplotě. To, jestli zvětšuje nebo zmenšuje už záleží na použitém typu. Když jednotka usoudí, že ventilátor je přehřátý, tak jej vypne do doby než zchládne, a tak furt dokola.

Relé drží sepnuté jiná část obvodu (ty ostatní tranzistory - T1, T2 a T3, tam ale nemám 100% jasno), protože ale nejsou spojeny s chladičem, nemají vliv na teplotu snímanou termistorem. Ty výkonové tranzistory se ale bohužel neobchází, jen se k nim paralelně přiřadí to relé, přes které díky tomu, že má dopor blízký nule, teče valná většina proudu pro motor.

No, uvidíme po dnešku, třeba přijdem na to kde je zakopaný pes bez nutnosti něco měnit naslepo. Chtěl jsem napat něco s čertem, ale ten bydlí daleko :-D
X2 Break 1.8i 16V Gris Quartz 05/1998 ABS/klima/tažné : Obrázek
Fana
Příspěvky: 18
Registrován: ned 26. čer 2011 16:41:47

Re: El.schéma větráku topení

Příspěvek od Fana »

Teda chlapi,když tady čtu to bádání a laborování,tak by snad bylo lepší předělat etaviru va 12V :lol: :roll:
X2 1.9 td-DHX, break, r.v 1998,ABS,klima a pohodlíčko
Uživatelský avatar
PaM
Příspěvky: 769
Registrován: ned 26. čer 2011 9:52:15
Kontaktovat uživatele:

Re: El.schéma větráku topení

Příspěvek od PaM »

zombeek píše: Když jednotka usoudí, že ventilátor je přehřátý, tak jej vypne do doby než zchládne, a tak furt dokola.


Ale kde to vypne, na kterém drátu to utne to napájení ??? co je ten element, ktrý to vypíná ? Hlavní napětí od relé v pojistkovce jde pořád...
Obrázek
Uživatelský avatar
PaM
Příspěvky: 769
Registrován: ned 26. čer 2011 9:52:15
Kontaktovat uživatele:

Re: El.schéma větráku topení

Příspěvek od PaM »

zombeek píše: Když jednotka usoudí, že ventilátor je přehřátý, tak jej vypne do doby než zchládne, a tak furt dokola.

Ale kde to vypne, na kterém drátu to utne to napájení ??? co je ten element, ktrý to vypíná ? Hlavní napětí od relé v pojistkovce jde pořád...
Jdu to prohodit a uvidíme ...
Obrázek
Uživatelský avatar
zombeek
Příspěvky: 72
Registrován: pon 27. čer 2011 18:24:46
Bydliště: 51001866
Kontaktovat uživatele:

Re: El.schéma větráku topení

Příspěvek od zombeek »

No řídící jednotka klimy, Air conditioning ECU, v blokovém el. schématu blok 8080, v autě černá krabice obdélníkového tvaru zasunutá zespoda pod palubní deskou v prostoru nad levou nohou spolujezdce: Obrázek
A napájení ve smyslu utnutí neutne, utne otáčky ventilátoru vyskočením napění na žlutém drátu na hodnotu blízkou aktuální hodnotě "+12V" (přesnou hodnotu nevím, už mi to nevypíná, ale bude to asi stejné jako když na ovladači navolíš polohu VYPNUTO).
X2 Break 1.8i 16V Gris Quartz 05/1998 ABS/klima/tažné : Obrázek
Uživatelský avatar
PaM
Příspěvky: 769
Registrován: ned 26. čer 2011 9:52:15
Kontaktovat uživatele:

Re: El.schéma větráku topení

Příspěvek od PaM »

tady je na dvou schematech "vratná pojistka ( T1) je to jedno a to samé ??? píšou 98°C a pak na horním hodnoty napětí kdy je vypnuto a zapnuto na tranzistorech. Vypadá to jako dvě různé věci :?:
To ( T1 PTC) bude ten "pětník " pod plíškem he ?
Ale kde je ta pojistka 98°C :?: :?: :?:

Tam někde bude můj problém :idea:

http://imageshack.us/f/213/teplopojistka.jpg/

Obrázek
Obrázek
Odpovědět