Ahoj Xantiáci,
mám problém. Xantie mi netopí a např. dneska ráno (venku cca -10st.) po ujetí cca 20km po okreskách jsem byl rád, když se motor ohřál na 60st. Když jedu po dálnici a trochu na něm stojím, tak se ohřeje normálně na 80st. Chladič mám cca ze 2/3 zakrytý papírem. Nemám dekl pod motorem, ale chystám se ho tam dát. Když už ho ohřeju a třeba jedu z kopce a vykvaltuju, tak během cca 3-5s začne z topení foukat chladnější vzduch a jakmile dám kvalt, tak během pár s zase fouká teplejší, proč? Přeci se to tak rychle nemůže ochladit, když tam pořád koluje horká voda? Jako kdyby pumpa nestíhala honit vodu. Napadlo mě, že je tam možná starší typ pumpy s menší vrtulkou, která to na volnoběh nestíhá-nedivil bych se ničemu, bývalý servisák motoru byl „kouzelník“. Kdysi jsem měl něco podobného na Renaultu 5, ale tam bylo hodně zarostlé topení a mělo pomalý přestup tepla z vody přes vrstvu vodního kamene do vzduchu. V Xantii ho mám před rokem vyměněné-teklo, takže tím to nebude. Motor mám 1.8TD z BX-původní 1.9TD byl potkaný a tenhle se mi válel doma. Hadice jsem zapojil stejně jako u 1.9TD. Předpokládám, že chladicí kanály vody jsou u 1.8TD a 1.9TD stejné, takže zapojení hadic taky sedí a voda mi neteče někudy, kde by se rovnou ochlazovala. Termostat je vyměněný za starší typ z BX, který ještě zavíral zpátečku do vodní pumpy vzadu okolo motoru-o to lépe. Je dobrý-BX 1,9D 51kW s delší převodovkou z BX 1.8TD s ním topí perfektně a je vyzkoušený i teploměrem na zaváření v hrnci na vařiči. Když není motor zatížený, tak během pár km spadne z 80 třeba na 55-60st. Mám v převodovce delší diferák cca o 20-25 % z P309D(původní hruška a kolo jedničky+zpátečky umřely mojí blbostí-málo oleje). Rozjezdy trochu slabší, ale nic tak hrozného, stejně to nebyl závoďák ani předtím. Výhodou je spotřeba cca o 0,5-0,7l nižší a větší ticho vevnitř.
Předpokládám, že to, že to netopí, je kombinace toho, že se motor na pětku po okreskách sotva převaluje a není skoro zatížený, tudíž se ani neohřeje a nemá dekl pod motorem a tím se dost ochlazuje. Je moje dedukce správná? Proč ale BX 1.9D 51kW topí s dlouhou skříní z BX 1.8TD i v tomhle počasí i bez zakrytého chladiče a deklu pod motorem?! Nevěřím tomu, že by TD měl o tolik větší účinnost, než D. Na volnoběh na místě je BX i v tomhle počasí kolem -10st. cca za 10-15min. na 80st. a u Xantie si o tom můžu jen nechat zdát
.
Dám dekl pod motor, to snad trochu pomůže, ale pak už nevím kudy dál a přemýšlím, že si do auta dám ohřev vody žhavicíma svíčkama, jako to mají TDi a HDi, ale bojím se, že mi to neutáhne alternátor(odhad kolem 80-90A), že je slabý(TDi s ohřevem mají 120A a výše). Není na něm kolik má Ampér, jen typ. Když vlezu pod auto a napíšu sem typ, bude někdo vědět kolik dává ampér? U TDi (HDi neznám) řídí ohřev vody žhavkama ŘJ motoru podle otáček motoru/alternátoru, zatížení alternátoru a teploty vody, HDi to bude mít asi podobné, nebo stejné. Nemá někdo nějaké jednoduché elektronické udělátko, které tohle zvládne i u motorů bez ŘJ?
Poraďte někdo, co s tím. S autem jsem jinak moc spokojený, ale mrznout v zimě se mi fakt nelíbí
.
Díky moc a ahoj
Petr