Problém s topením

Rubrika pro hledání řešení na Vaše problémy.
Odpovědět
MiraCB
Příspěvky: 125
Registrován: pon 27. čer 2011 1:50:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Problém s topením

Příspěvek od MiraCB »

Zdravím, tak jsme tento víkend pokračovali v hledání problému.
Zkusili jsme vyndat motůrek klapky. Jde to celkem v pohodě, motůrek drží pouze dva šrouby a jsou přístupné od nohou spolujezdce. Motůrek přes převodovku a plastový unašeč hýbe klapkou. Unašeč je nastrčený do klapky a má na každé koncové poloze doraz.
Bohužel jsme žádný problém nenašli. Klapka je naprosto volná, po nastartování motoru se motůrek klapky začne pohybovat a hledat koncovou polohu. Po zastavení (podrželi jsme unašeč kleštěma a po zablokování motoru se pohyb zastavil) a změně teploty se motůrek pohybuje. Nikde žádná vůle, nic prasklého.

Pokračování příště...

MíraCB
Xantia 1,9 TD 1999, C5 2.0 HDi 2011
pepe276
Příspěvky: 153
Registrován: pát 09. zář 2011 15:57:37
Kontaktovat uživatele:

Netopí a netopí :-(

Příspěvek od pepe276 »

Ahoj Xantiáci,
mám problém. Xantie mi netopí a např. dneska ráno (venku cca -10st.) po ujetí cca 20km po okreskách jsem byl rád, když se motor ohřál na 60st. Když jedu po dálnici a trochu na něm stojím, tak se ohřeje normálně na 80st. Chladič mám cca ze 2/3 zakrytý papírem. Nemám dekl pod motorem, ale chystám se ho tam dát. Když už ho ohřeju a třeba jedu z kopce a vykvaltuju, tak během cca 3-5s začne z topení foukat chladnější vzduch a jakmile dám kvalt, tak během pár s zase fouká teplejší, proč? Přeci se to tak rychle nemůže ochladit, když tam pořád koluje horká voda? Jako kdyby pumpa nestíhala honit vodu. Napadlo mě, že je tam možná starší typ pumpy s menší vrtulkou, která to na volnoběh nestíhá-nedivil bych se ničemu, bývalý servisák motoru byl „kouzelník“. Kdysi jsem měl něco podobného na Renaultu 5, ale tam bylo hodně zarostlé topení a mělo pomalý přestup tepla z vody přes vrstvu vodního kamene do vzduchu. V Xantii ho mám před rokem vyměněné-teklo, takže tím to nebude. Motor mám 1.8TD z BX-původní 1.9TD byl potkaný a tenhle se mi válel doma. Hadice jsem zapojil stejně jako u 1.9TD. Předpokládám, že chladicí kanály vody jsou u 1.8TD a 1.9TD stejné, takže zapojení hadic taky sedí a voda mi neteče někudy, kde by se rovnou ochlazovala. Termostat je vyměněný za starší typ z BX, který ještě zavíral zpátečku do vodní pumpy vzadu okolo motoru-o to lépe. Je dobrý-BX 1,9D 51kW s delší převodovkou z BX 1.8TD s ním topí perfektně a je vyzkoušený i teploměrem na zaváření v hrnci na vařiči. Když není motor zatížený, tak během pár km spadne z 80 třeba na 55-60st. Mám v převodovce delší diferák cca o 20-25 % z P309D(původní hruška a kolo jedničky+zpátečky umřely mojí blbostí-málo oleje). Rozjezdy trochu slabší, ale nic tak hrozného, stejně to nebyl závoďák ani předtím. Výhodou je spotřeba cca o 0,5-0,7l nižší a větší ticho vevnitř.
Předpokládám, že to, že to netopí, je kombinace toho, že se motor na pětku po okreskách sotva převaluje a není skoro zatížený, tudíž se ani neohřeje a nemá dekl pod motorem a tím se dost ochlazuje. Je moje dedukce správná? Proč ale BX 1.9D 51kW topí s dlouhou skříní z BX 1.8TD i v tomhle počasí i bez zakrytého chladiče a deklu pod motorem?! Nevěřím tomu, že by TD měl o tolik větší účinnost, než D. Na volnoběh na místě je BX i v tomhle počasí kolem -10st. cca za 10-15min. na 80st. a u Xantie si o tom můžu jen nechat zdát :( .
Dám dekl pod motor, to snad trochu pomůže, ale pak už nevím kudy dál a přemýšlím, že si do auta dám ohřev vody žhavicíma svíčkama, jako to mají TDi a HDi, ale bojím se, že mi to neutáhne alternátor(odhad kolem 80-90A), že je slabý(TDi s ohřevem mají 120A a výše). Není na něm kolik má Ampér, jen typ. Když vlezu pod auto a napíšu sem typ, bude někdo vědět kolik dává ampér? U TDi (HDi neznám) řídí ohřev vody žhavkama ŘJ motoru podle otáček motoru/alternátoru, zatížení alternátoru a teploty vody, HDi to bude mít asi podobné, nebo stejné. Nemá někdo nějaké jednoduché elektronické udělátko, které tohle zvládne i u motorů bez ŘJ?
Poraďte někdo, co s tím. S autem jsem jinak moc spokojený, ale mrznout v zimě se mi fakt nelíbí :( .
Díky moc a ahoj :)
Petr
Naposledy upravil(a) pepe276 dne ned 09. pro 2012 8:13:12, celkem upraveno 1 x.
X1 1.9TD Break 66kW, klima, ABS, r.97
Jumpy 1.9TD 68kW, r.97
BX 1.9D 51kW, r.93
Majk.Z
Příspěvky: 82
Registrován: sob 30. črc 2011 15:48:14
Kontaktovat uživatele:

Re: Netopí a netopí :-(

Příspěvek od Majk.Z »

Abych řekl pravdu, mě se u mého TD stává něco podobného, akorát mi teplota klesá jen, když auto stojí. Jinak při jízdě se mi normálně zahřeje na provozní teplotu během 10 - 12 km. Vodní pumpu a termostat jsem měnil v létě. :) Ale i když se mi to klesání teploty (při tomto počasí) při stání taky moc nelíbí, prý je to normální.

Nad příhřevem chladící kapaliny jsem také přemýšlel a už si na to sháním díly. Konkrétně ne z TDi/HDi, protože třeba z 1.9 TDi ta topná tělesa jsou v přírubě a blbě by se to dodělávalo (2.5 TDi má zas naftový bufík). Mám už el. příhřev z Focuse TDDi (kovový mezikus mezi hadice a v tom 3 topná tělesa) a budu jej instalovat na časové relé a vypínač (aby to ale na první pohled nevypadalo jako dodělávka), protože na řízení příhřevu teplotou by se mi to asi nepovedlo.

Až se mi povede instalace (doufám, že během 14 dní) chci sesmolit návod. :)
Dnes:
CéPátá Berla 2.0 HDi/80kW 01'
XeMo Berla 2,1TD 99'
pepe276
Příspěvky: 153
Registrován: pát 09. zář 2011 15:57:37
Kontaktovat uživatele:

Re: Netopí a netopí :-(

Příspěvek od pepe276 »

Před cca 2 rokama mi někdo na Aukru vyfouknul těsně před koncem aukce předehřev z Focuse(doufám, žes to nebyl ty :D ), který jsem tam chtěl dávat. Předehřev z TDi(třeba Octavia) by tam šel dát, ale musel bys k němu vysoustružit přírubu nejlépe taky z hliníku. Dal by se možná použít předehřev ze starého motoru TDi (s plechovým víkem ventilů - starší řada A3-pozor neplést s Audi A3!) např. z Audi 80, nebo Passata (Golf 3 TDi to měl na hlavě jako Oktávka), to je taky dané do hadice, podobně jako u Focuse. Nebo zajít za soustružníkem a nechat si to od něj vytočit-to bude asi můj případ.
Jestli můžeš, hoď sem, prosím, nějaký jednoduchý výkres s mírama toho předehřevu z Focuse. Díky moc ;)
Bude na to ale stačit výkonem alternátor z TD, co na to elektrikáři?
Proč ale motor 1.9D 51kW(typ D9B)v BX(měly ho i krátké Xantie) topí jako čert a TD netopí :( ?!
Jestli bude mít ten alternátor v Xantii malý výkon a nebude k mání silnější, tak mě napadlo ještě dát nahoru nad převodovku, tam kde bývalo u BX hydraulické čerpadlo, alternátor třeba z Favorita a hnát ho od vačky z 1.8TD řemenem s převodem cca 3:1 do rychla. Při 2000 ot. dává 37A za studena a to by mohlo 3 žhavkám se spotřebou cca 10A/ks bohatě stačit. Ten alternátor zapojit natvrdo jen na 3 žhavky a vytáhnout z něj kabel na buzení do kabiny přes vypínač na léto a v sérii k němu dát i nějaké čidlo teploty, které by to vypínalo při ohřátí motoru na nějakou určitou teplotu. Nevím, ale jak by to celé fungovalo, jestli by nehořely žhavky a následně neumíraly diody v alternátoru. Nejsem elektrikář, takže prosím znalejší o konstruktivní kritiku, nebo pokud je to blbost, tak rovnou napsat, že to nejde proto a proto.
X1 1.9TD Break 66kW, klima, ABS, r.97
Jumpy 1.9TD 68kW, r.97
BX 1.9D 51kW, r.93
Majk.Z
Příspěvky: 82
Registrován: sob 30. črc 2011 15:48:14
Kontaktovat uživatele:

Re: Netopí a netopí :-(

Příspěvek od Majk.Z »

Nebyl jsem to já, já vše sháním poslední týden. Jinak, až přijedu domu, hodím výkres i s čísly dílů. A s tím altíkem bych to neviděl tak moc černě, Focusy taky nemají žádný zdroj k altíku navíc (a 90A altík). :)
Dnes:
CéPátá Berla 2.0 HDi/80kW 01'
XeMo Berla 2,1TD 99'
pepe276
Příspěvky: 153
Registrován: pát 09. zář 2011 15:57:37
Kontaktovat uživatele:

Re: Netopí a netopí :-(

Příspěvek od pepe276 »

Hmm, tak v tom případě asi kašlu na altík z Favorita a připojím to rovnou ke stávající elektrice. Akorát ještě vymyslet to řízení spínání podle otáček a zatížení alternátoru a teploty vody v motoru.
X1 1.9TD Break 66kW, klima, ABS, r.97
Jumpy 1.9TD 68kW, r.97
BX 1.9D 51kW, r.93
jack
Příspěvky: 54
Registrován: sob 18. úno 2012 15:57:50

Re: Netopí a netopí :-(

Příspěvek od jack »

Čus. Já mám na HDi v mrazech zakryty komplet celý předek i otvory v kapotě, dekl pod motorem. Jezdím štreky tak do 20km a když fest topím tak stejně ani nedojde k otevření termostatu. Pokud seš si jistý správnou funkcí termostatu a ani nepropouští, tzn. že není teplá hadice k chladiči dřív než by teplá být měla, tak namontuj dekl pod motor, zakryj celý předek a uvidíš. Ten průvan přes motorový prostor dokáže ropáka dobře obrat o teplo. To že ti přestane foukat teplo na volnoběh je divné. Slabé čerpadlo, zanesené, nebo zavzdušněné topení. Ani jedno z toho by ale nemělo vliv na nedostatečné ohříváním motoru. Zkontroluj taky zda ti v topení funguje klapka, která reguluje teplotu v autě. je slyšet cvrlikat u nohou spolujezdce servo, když změníš teplotu z max na min? A na přidělávání žhavek na přítop bych se vybodl. I kdybys jich tam dal tolik, že by braly 70A tak jsi stejně jen na nějakých 820W výkonu z toho se moc nevyhřeješ. Lepší bude zjistit, kde ti za draho vyrobené teplo bere roha ;)
2.0 HDi 80kw Break
Yamaha XJR 1300
Libor46
Příspěvky: 18
Registrován: ned 26. čer 2011 11:30:28

Re: Netopí a netopí :-(

Příspěvek od Libor46 »

Ahojte kluci, tak jak si to tady tak pročítám, tak mám asi před domem nějaký zázrak. Mám starou vránu X1 z roku 1994. V zimě po ujetí tak cca 4-6 km mi letí z topení snad oheň. Topí jak čert a s topením sem nikdy problémy neměl, ale jinak snad úplně se vším :-D. Nicméně už sem řekl dost a X půjde na inzerát na díly a zbytek na výrobu plechovek pro Rio máre a paštiky. Je mi jí líto, moc líto, možná mi i slza ukápne, ale všechno krásné někdy končí...
ČERT_z_Bx
Příspěvky: 484
Registrován: ned 26. čer 2011 11:05:15
Kontaktovat uživatele:

Re: Netopí a netopí :-(

Příspěvek od ČERT_z_Bx »

No nevím, já zásadně netopím :-D , ale snad už automaticky, před zimou kontroluji těsnost a nastavení klapek okolo radiátoru, možnost průtoku vody přes těleso radiátoru a hlavně čistotu chladícího média. U našich zákazníků sleduju že radiátor topení je náchylný na nabalování nečistot na nátoky do voštin v radiátoru a pokud to nikdo nevyčistí, jde to tak daleko že mnoho voštin je sice zaplaveno ale voda neprotéká, pouze stojí, voda proudí fofrem třeba jen přes pět voštin a samozřejmě radiátor pak netopí, teplo se nepředá ale většinou se vrací k pumpě a zpět do bloku motoru. Je snad automatické před zimou nechat zkontolovat nemrznoucí směs, žhaviče a celkovou připravenost na zimní provoz. U xantie co ji teď provozuju jsem ihned po koupi koukal na nemrzku, prostě jsem ji změřil, měla -25 ale byla modrá, tak jsem ji vypustil, místo ní čistou vodu a párktát jsem ji protlačil stlačeným vzduchem jak přes topení, tak přes chladič. Potom jsem dva dny jezdil se směsí čisté vody a tři lžíce louhu, tu jsem vypustil a systém propláchl zase v protisměru vodou , prostě jsem topení a chladič napíchl k vodovodu a nechal pořádně vypláchnout. Původní nemrzku jsem přelil přes papírový ubrousek, jen tak pro srandu a neviděli jste co v tom bylo cucků a soplů. Po kompletním výplachu jsem si namícal směs z cca 3,5litu červené a zbytel voda. Topí prfektně, ráno odemknu nastartuju a jdu očistit okna, čistím jen přední a obě boční, na zadek kašlu. když vyjíždím z výdechů už jde teplý vzduch, a asi po kilometru už fouká opravdu horký. V mrazech kdy bylo mínus 17 mi teplota taky šla špatně nehoru, držela se kolem 70ti podle budíku ale topí perfektně. Co se týká dohřevu vody do topení, je to skvělá věc, mám ji zde rozpracovanou, uvažuji nad jejím využitím tak že ji bude řídit mnou navržený obvod, kdy platí pravidla že venkovní teplota musí být nižší než 10 st.celsia, musí běžet větrák a voda v motoru nesmí mít víc jak 60st.celsia. Celý obvod bude ještě navíc mít jednu funkci navíc, a to elektrické čerpadlo z karavally který umožní čerpat teplo z motoru ihned po odstavení, to pro případ že v zimě na někoho čekám s vypnutým motorem.
.
Xantia x1, 1.9tD, lahvově zelená, combi, park. asistent, Gprs dozor, tempomat
Majk.Z
Příspěvky: 82
Registrován: sob 30. črc 2011 15:48:14
Kontaktovat uživatele:

Re: Netopí a netopí :-(

Příspěvek od Majk.Z »

A já si říkal, že konečně jsem sám přišel na něco, co by mohlo spoustě lidem s Citroenem s naftou v zimě pomoci a spíchnu návod. :grin:

Obrázek

Tady je obrázek toho příhřevu z Focusu, ta čísla jsou samozřejmě katalogová čísla od Fordu.

Čert_z_Bx: A o ten návod na ten plošný spoj by ses pak podělil? :-) Já to sice plánuji dělat na to časové relé, ale je fakt, že tohle by bylo elegantnější řešení a bohužel ve vymýšlení obvodů jsem dřevo. :-)

P.S. Tvůj tester lambda sondy funguje velice dobře, u Xa mi dost pomohl. :-)

EDIT: Hej, teď jsem si všiml, za ty míry se omlouvám, nemám u sebe šupleru a měřit to metrem nebudu, to by byl prasopes. :grin: Snad se k tomu během týdne dostanu.
Dnes:
CéPátá Berla 2.0 HDi/80kW 01'
XeMo Berla 2,1TD 99'
Odpovědět